Uoverensstemmelse imellem kompozer og firefox

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Uoverensstemmelse imellem kompozer og firefox

Indlægaf ThomasNikolajsen » fre okt 09, 2009 16:38

Hej.

Jeg er så småt begyndt at bygge en hjemmeside i kompozer, da det er helt nyt for mig har jeg købt Kim's guide på skrift, og det hjælper meget.
Jeg har dog et problem som er:
Når jeg bygger siden i kompozer og vil se den i min browser, så er det ligesom om baggrunden rykkes.
dvs. i kompozer ser det fint ud, men i firefox er boksene rykket i forhold til baggrunden. Det er jo nok noget med at bagrunden skal låses til en bestemt størrelse eller noget...???
Kan nogen hjælpe mig ??

MVH
Thomas
ThomasNikolajsen

Re: Uoverensstemmelse imellem kompozer og firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 09, 2009 17:07

Har du mulighed for at lægge en prøve side ud på nettet? Så er det meget nemmere at se, hvad der går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasNikolajsen » lør okt 10, 2009 14:45

Jeg har vedhæftet Screenshots her, så du kan se problemet. Det må jo være noget med bagrunden som måske ikke passer til opløsningen på min computer eller noget??
Vedhæftede filer
Side i kompozer.jpg
Side i kompozer
Side i kompozer.jpg (173.84 KiB) Vist 7617 gange
Side i Firefox.jpg
Side i Firefox
Side i Firefox.jpg (143.74 KiB) Vist 7613 gange
ThomasNikolajsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 10, 2009 20:05

Problemet har ikke noget med skærmopløsningen at gøre. Umiddelbart ser det ud til at være et problem med placeringen af elementer. Har du mulighed for at lægge siden ud på nettet? Så vil det være muligt at tjekke koden for at se, hvad der går galt.

Hvad er det for en knap, du har yderst til venstre i Firefox?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasNikolajsen » søn okt 11, 2009 17:14

Har desværre ikke mulighed lige på nuværende tidspunkt til at uploade, men kunne selvfølgelig ligeså godt få købt et webhotel.

Den knap du tænker på er nok til smart board, Jeg er skolelærer, og hjælperedsakberne kører altid i baggrunden. Det burde dog ikka have nogen betydning.
Som du kan se så ligger de også i Kompozer.
Måske det er noget med at baggrunden er centreret i kompozer, men når den centreres i firefox er dette et andet sted i forhold til de indsatte bokse... eller omvendt??
ThomasNikolajsen

Indlægaf ThomasNikolajsen » søn okt 11, 2009 17:48

Hmmmmm.... har prøvet at åbne siden i explorer, og nu bliver det endnu mere mærkeligt. I explorer ser det ud til at venstre og højre sidemargin stemmer overens med Kompozer. dvs tekst står sideværs korrekt, men boksteksten flyttes op, eller bagrunden ned om man vil. Hvis jeg åbner samme side i firsfox er tekstboksen skubbet op og ud til venstre (eller baggrunden er rykket modsat).
Hvis jeg sammenligner explorer og firefox får jeg følgende resultat.
Baggrunden: Fra explorer og til firefox bliver baggrunden rykket den scrollers afstand som er i explorer men ikke firefox. i Firefox er bund scrolleren også lidt lavere så dermed flyttes baggrunden også længere ned på siden.

Tekstbokse: bliver rykket ned og en anelse, men meget lidt til venstre... fra explorer og til firefox.

Vedhæfter lige igen :-)
Vedhæftede filer
Billede i firefox.jpg
Billede i firefox.jpg (132.04 KiB) Vist 7558 gange
Billede i explorer.jpg
Billede i explorer.jpg (137.93 KiB) Vist 7554 gange
ThomasNikolajsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 11, 2009 18:13

Jeg må erkende, at jeg ikke forstår, hvad du skriver. Nok især fordi, det er svært at få et overblik over billederne, når de er indsat her, fordi man kun kan se en del af dem ad gangen.

Men selv hvis jeg forstod forklaringen, så er det umuligt at finde fejlen og en løsning uden at kunne se koderne. Det burde ikke være nødvendigt at købe plads på et webhotel, du skulle vist kunne få gratis plads hos Frac: http://frac.dk
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasNikolajsen » søn okt 11, 2009 18:52

Hej Kim

Har oprettet et midlertiddigt webhotel her.

http://www.sandorme.wep.dk

tekstbokse står for højt og for langt til venstre i forhold til det jeg ser i Kompozer.

Mvh
Thomas
ThomasNikolajsen

Indlægaf linux-abc.dk » søn okt 11, 2009 19:39

Kim Ludvigsen skrev:Jeg må erkende, at jeg ikke forstår, hvad du skriver. Nok især fordi, det er svært at få et overblik over billederne, når de er indsat her, fordi man kun kan se en del af dem ad gangen.

Piiist - viske-viske Har du prøvet at venstre-klikke på billederne :idea:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 11, 2009 20:11

linux-abc.dk skrev:Piiist - viske-viske Har du prøvet at venstre-klikke på billederne :idea:

Hæ, nej det havde jeg ikke. Så lærte jeg også det.

Det er nu stadig svært at se på grund af den høje opløsning - det hjalp meget mere at se koden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasNikolajsen » søn okt 11, 2009 20:33

Hvad er det så der går galt for mi??? :D
Så det lige på en anden maskine, der var opløsningen lavere, så baggrundsbilledet var stadig centreret, men boksene var nu endnu længere væk fra deres rigtige plads
(skal vidst også have set på den skrifttype.. holder ikke rigtig som tekst da den ikke er standart.. :)

www.sandorme.wep.dk

Iøvrigt tak for dette fantastiske forum :-)

mvh
Thomas
ThomasNikolajsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 11, 2009 20:38

ThomasNikolajsen skrev:Har oprettet et midlertiddigt webhotel her.
http://www.sandorme.wep.dk

Tak, det hjalp. Problemet er, at du har angivet, at baggrundsbilledet skal centreres, mens du har angivet en fast placering af teksten. Det betyder, at det kun vil virke for besøgende, der har præcis samme browserstørrelse og skærmopløsning som dig. Samtidig vil der være en forskel mellem forskellige browsere, fordi fx Internet Explorer altid afsætter plads til højre rullebjælke, hvilket Firefox ikke gør.

Rullebjælken kan nemt ordnes - men det hjælper ikke på det andet problem, som er meget mere alvorligt.

Start med at lave en backup af siden.

Du har i øjeblikket angivet baggrundsbilledet på body, det skal du slette ved at åbne siden i kildekodevisning og slette denne kode:
<style type="text/css">
body {
background: #080808 url(Guitar.jpg) no-repeat fixed center;
}
</style>

Find herefter koden:
<div class="logo">
Og lige inden den, indsætter du:
<div class="side">

Find koden:
</html>
(nederst på siden) og lige inden den indsætter du:
</div>

Skift tilbage til almindelig visning. Du skal nu åbne css-editoren og oprette en ny stilregel med navnet .side - skift til fanen Boks, og angiv bredden på boksen (svarende til baggrundsbilledets bredde). Under Margin skal du vælge auto ud for både venstre og højre.

Klik på fanen Baggrund og angiv baggrundsbilledet.

Du skal nu have ændret din venstremargin for logo, indhold, menu og old. Du skal sikkert blot have en margin på 20px eller noget i den stil.

Nu burde det se rigtigt ud, hvis ikke jeg har overset noget - jeg har ikke efterprøvet.

Nu mangler du blot at få indsat en fast rullebjælke. Åbn css-editoren. Opret stilen body - klik på fanen Boks og angiv en højde på 101%. Så burde det også virke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasNikolajsen » søn okt 11, 2009 21:12

Hej Kim

Lige hvad der skete med det der HTML ved jeg ikke, men kunne godt følge med i hvad der skete...
Så nu er jeg med igen... og det virker :D
Så kæmpe tak herfra.
Det eneste jeg stadig ikke helt forstår, det er at jeg ikke kan flytte mit .logo ned uden at hele siden inkl baggrund flyttes med. dvs når jeg ændre top margen for logo boks, så flytter baggrund med ned det antal px som jeg vælger.
Altså hvis nu jeg gerne ville have mit "de levende sandorme til at stå lidt lavere på baggrundsbilledet.
Jeg kan dog leve med det andet, hvis ikke der er en løsning.

hmm... jeg føler mig som komplet idiot når jeg forsøger at udtrykke mig bedst muligt her :-)
ThomasNikolajsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 11, 2009 21:22

Prøv lige at uploade den ændrede side.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 11, 2009 22:16

Prøv at give old en margin top på 70 px (eller noget i den stil). Og du vil sikkert også gerne have en margin bund - fx på 40 px.

Jeg vil dog sige at jeg ville have lavet det på en anden måde. I stedet for at have tre bokse med henholdsvis overskrift, underoverskrift og tekst, ville jeg have placeret det i én boks og samtidig brugt overskriftskoder. Det vil også forbedre rangeringen i Google.

Hvis du starter forfra og samler de tre bokse i én, så skriv din tekst i boksen. Markér herefter overskriften og vælg overskrift 1 fra rullemenuen i værktøjslinjen. Markér underoverskriften og vælg overskrift 2 i rullemenuen.

Hvis standardstørrelserne ikke passer dig, kan du ændre dem i css-editoren ved at oprette stile for h1 og h2. Du kan også vælge skrifttype, men som du selv var inde på tidligere, bør du nok vælge en som flere har installeret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne