sikkerhed

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

sikkerhed

Indlægaf Erikdeplace » tirs okt 13, 2009 17:08

Så er jeg på den igen m.h.t. Firefox: Når jeg går ind på sider, hvor man skal logge sig ind - lige fra Facebook til Gul-og gratis etc. - er alle gemte koder og passwords bare væk, og et skilt på skærmen siger:
"Indtast venligst hovedadgangskode for software sikkerhedsenhed". Så går jeg op i Funktioner/indstillinger og under Sikkerhed står der så en rubrik med "Benyt hovedadgangskode". Der er mulighed for at slå et check-tegn fra - men når jeg gør det, dukker der et skilt op som kræver, at jeg skriver min nuværende "hovedadgangskode", før jeg kan slette checktegnet. Og sådan een har jeg ikke. Problemet er opstået pludseligt og jeg aner ikke hvorfor. Problemet eksiterer ikke på Explorer, så jeg antager det må have med Firefox at gøre. Er der mon nogen derude, der haft et lignende problem og kender en løsning?
hilsen
Erik
Erikdeplace

Re: sikkerhed

Indlægaf Jan Krag » tirs okt 13, 2009 19:02

Hej
Jeg har et forslag, når du skal skrive hovedadgangskode, som du ikke har oprettet, det vil sige, ingenting i feltet, så prøv at trykke Enter, uden at skrive noget.
Det har jeg været ude for en gang
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Erikdeplace » tirs okt 13, 2009 20:52

Hej Jan.
Det har jeg prøvet. Den bliver der bare. Jeg kan dog godt komme udenom skiltet ved at skrive "annuller" eller bare lukke det i det røde kryds i højre side. Så kan jeg indskrive password etc. på siden og åbne den. Men dels virker det idiotisk og forsinkende og dels betyder det, at jeg aldrig kan få genkendt noget password. Hver gang jeg åbner siden, skal jeg forfra med identifikationen.
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs okt 13, 2009 21:13

Du må være kommet til at oprette en hovedadgangskode - det gøres fx normalt, hvis du installerer den digitale underskrift.

Hovedadgangskoden virker netop på den måde, at du skal indtaste den første gang, der skal bruges en kode på en hjemmeside. Herefter huskes alle koder, indtil du lukker Firefox.

Hvis du ikke har en hovedadgangskode, og du har den digitale underskrift installeret, vil fremmede med adgang til din computer kunne misbruge underskriften. Derfor er det temmelig vigtigt at have en hovedadgangskode, hvis man har installeret den digitale underskrift.

Du har mulighed for at slette hovedadgangskoden - men vær opmærksom på, at dette af sikkerhedshensyn vil slette alle gemte koder. Tjek denne side:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Fire ... dgangskode
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hugin » tirs nov 26, 2013 13:42

Jeg har ikke oprettet nogen form for digital underskrift, men alene e-boks og opretholdt 20 år gamle bankforbindelser, men får også pludselig "Indtast venligst hovedadgangskode for Software sikkerhedsenhed", når jeg vil læse ganske almindelige filer og af og til på nettet, men hvornår det er begyndt, er jeg faktisk ikke klar over
Hugin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 26, 2013 14:29

Hugin, hvilket program bruger du, når du får beskeden?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt