Skabelon med KompoZer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skabelon med KompoZer

Indlægaf Benjamin » ons okt 28, 2009 16:42

Hej allesammen

Jeg skal til at lave en hjemmeside med KompoZer og har valgt skabelonen 1-1-3-1-rund-alternativ, fordi jeg mener den passer bedst til mig. Jeg har downloadet den og lagt de 6 elementer over i en mappe ved navn hjemmeside. Jeg har også prøvet at åbne skabelonen (index.html) i KompoZer, hvilket fungerer fint.

Jeg er endnu meget "grøn" indenfor hjemmesidedesign, så jeg håber ikke mit spørgsmål er alt for tåbeligt eller oplagt. Men en ting, som jeg ikke har forstået angående skabeloner, er; hvis jeg nu laver en ny side, side 2, og angiver skabelonen som eksternt stilark under css-editoren, så vil denne nye side jo ikke ligne forsiden af dén grund, eller hvad? Er jeg nødt til at åbne skabelonen (index), gemme den under et nyt navn ("side 2") og derefter ændre i indholdsboksen?

Så hvad nu hvis jeg har lavet alle mine sider, feks. 10, og de skal alle ligne skabelonen med logo/menu, venstrespalte, højrespalte og sidefod, hvor kun indholdet skal være forskelligt, og jeg så til sidst ønsket at oprette et ekstra link i en menu i f.eks. venstre spalte: Skal jeg så oprette dette link i hver af de 10 sider, eller kan jeg bare ændre selve skabelonen (index)?

Mvh
Benjamin
Benjamin

Re: Skabelon med KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 29, 2009 0:16

Benjamin skrev:Er jeg nødt til at åbne skabelonen (index), gemme den under et nyt navn ("side 2") og derefter ændre i indholdsboksen?

Ja, det er både den rette og nemmeste måde.

Benjamin skrev:Så hvad nu hvis jeg har lavet alle mine sider, feks. 10, og de skal alle ligne skabelonen med logo/menu, venstrespalte, højrespalte og sidefod, hvor kun indholdet skal være forskelligt, og jeg så til sidst ønsket at oprette et ekstra link i en menu i f.eks. venstre spalte: Skal jeg så oprette dette link i hver af de 10 sider, eller kan jeg bare ændre selve skabelonen (index)?

Du skal ændre på alle sider. Det er muligt at gøre det med en ændring kun ét sted ved hjælp af fx php. det kan du læse mere om på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Hvis det kun drejer sig om 10 sider, og du ikke har brug for andre fordele ved php, så er det nemmest blot at ændre på de 10 sider. Det tager tid at sætte sig ind i php.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Skabelon med KompoZer

Indlægaf Benjamin » tors okt 29, 2009 15:57

Allright, takker for svaret.
Benjamin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne