ÆØÅ i Thunderbird

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

ÆØÅ i Thunderbird

Indlægaf Vagn » tirs feb 16, 2010 15:27

Kan nogen løse mit problem? Efter at have måttet geninstallere alt, derunder Thunderbird 2.0.0.23, bliver alle æøå ÆØÅ erstattet af sære karakterer MEN KUN I INDGÅENDE MAILS. Enkelte kan dog være OK. Alt andet på PC'en, derunder Windows Office 97, er i orden. I Vis Skrifttyper står der "Vestlig ISO-8859-1"; det hjælper ikke at skifte til Vestlig 8859-15 eller Nordisk 8859-10. I Thunderbirds config-fil står der "overalt"
ISO-8859-1 og UTF8.

Kim Ludvigsen svarede på e-mail med ovenstående:
Umiddelbart vil jeg gætte, at fejlen opstår i nyhedsbreve og lignende, og at det er fordi, de ikke angiver et korrekt tegnsæt. Løsningen er at få
afsenderen til at rette fejlen. Du kan dog også selv skifte tegnsæt. Du skal vælge det af ISO-8859-1 og UTF-8 som ikke i forvejen er valgt.

Mine bemærkninger hertil: det er ganske alm. personlige emails. Og jeg forstår ikke det med at "vælge det ... som ikke i forvejen er valgt".
Vagn

Re: ÆØÅ i Thunderbird

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 16, 2010 15:42

Hvis der er valgt ISO-8859-1, så vælg UTF-8 i stedet
Hvis der er valgt UTF-8, så vælg ISO-8859-1

Du skal ændre det her:
Menupunktet Vis => Tegnkodning
(Det hedder muligvis ikke Tegnkodning i Thunderbird 2 - måske det hedder Tegnsæt eller lignende)
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: ÆØÅ i Thunderbird

Indlægaf Vagn » tirs feb 23, 2010 11:23

Problemet synes løst ved at vælge ISO-8859-1 i ud- og indgående mails samt især i Egenskaber for hver enkelt mappe. Her er det vigtigt at fjerne hakket under "Anvend som standard" selvom det synes ulogisk i forhold til teksten. Tak til Jørgen Rasmussen i Mozillas forum.
Vagn

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne