omdøbning af html til php

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

omdøbning af html til php

Indlægaf Blaamunk » man feb 15, 2010 13:35

Hej Kim, det er godt nok lang tid siden jeg er kommet med et dumt spørgsmål, men nu er jeg kommet på et igen.
Kan man omdøbe en html fil om til en php fil, så den virker som en php fil uden de største indgreb.
Blaamunk

Re: omdøbning af html til php

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 15, 2010 15:36

Både html- og php-filer er reelt tekst-filer. Så du kan sagtens omdøbe en html-fil til php. Men der skal selvfølgelig være php-koder i den, for at det skal gøre nogen forskel, når siden hentes på internettet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » man feb 15, 2010 19:53

Hej igen.
Jeg ved godt at begge er tekstfiler, men hvorfor jeg spørger er, at det er så let at downloade en hjemmeside bestående af htm/html + css. Laver man en medlemsliste i htm og at man laver en password fil i php. så er password filen intet værd, hvis listen er lavet i htm. Derimod har jeg konstateret at man har meget sværere ved at downloade en php fil. Jeg ved ikke om Du forstår mit problem, og <?php / ?> er jo nok ikke en stopklods for haggere.
Har Du et andet forslag til at stoppe haggere?
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 15, 2010 21:01

Blaamunk skrev:Jeg ved godt at begge er tekstfiler, men hvorfor jeg spørger er, at det er så let at downloade en hjemmeside bestående af htm/html + css.

Ja, den besøgende kan altid se alt i en html-fil.

Blaamunk skrev:Laver man en medlemsliste i htm og at man laver en password fil i php. så er password filen intet værd, hvis listen er lavet i htm.

Jo, man laver en php-kode, der sørger for kun at vise html-listen, hvis den besøgende skal have lov at se den.

Blaamunk skrev:Derimod har jeg konstateret at man har meget sværere ved at downloade en php fil. Jeg ved ikke om Du forstår mit problem, og <?php / ?> er jo nok ikke en stopklods for haggere.

Jo, <?php er netop en stopklods for hackere. Men det kræver naturligvis, at man laver sin php-kode korrekt.

Hvis du fortæller, hvad det er du gerne vil, er det nemmere at prøve at hjælpe.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » man feb 15, 2010 21:45

Tja, jeg prøver.
Først har jeg lavet en password fil i php. der henviser til et bibliotek, hvori der er en ny index fil i htm format, herfra kan man hente data filer som også er lavet i htm format, og alting virker godt, hvis man er en almindelig bruger.
Men lad os antage at jeg er en nysgerrig person som gerne vil se hvad de gemmer af oplysninger. Så jeg bruger et eller andet program som kan downloade hele hjemmesiden.
Du får ikke adgang til php filerne, men til gengæld kan man downloade alle htm filerne, så er det jeg tænker på hvad password filen gavner.
Hvis man kunne lave et bibliotek som var sikret mod downloading på sin hjemmeside hos udbyderen, var alt i orden. Måske kan man, jeg ved det ikke for det er en ide som jeg har fået ind i hovedet.
Der er sikkert andre løsninger, det har cirka taget mig tre uger om at lave data filerne så jeg gruer over den tid det vil tage for at gå ind og redigere i filerne for at de kan opstå som php filer.
Jeg ved ikke rigtigt om jeg har udtrykt det korrekt, selvom det lyder logisk for mig.

PS.: Jeg er skide misundelig på den måde Du har bygget din/dine sider op på, de må fylde en halv herregård.
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 15, 2010 23:09

Det indhold, som du vil beskytte, skal ligge i en php-fil.

Det man gør er kort fortalt:

Tjek, om vedkommende har indtastet den rigtige kode
Hvis der ikke er angivet en kode, vis login-felter
Hvis koden er korrekt, vis de hemmelige data
Hvis koden er forkert, vis login-felter igen - eller vis en "forsvind hacker-tekst"

Alt ovenstående ligger i den samme php-fil. En hacker kan ikke hente noget uden at kende eller gætte login-koden.

Tag et kig på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... dgangskode

Hvorfor mener du, at mine sider må fylde meget på grund af opbygningen?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs feb 16, 2010 1:52

Hej igen.
Jeg tror jeg spørger forkert, og gør jeg det så får jeg et forkert svar.
Siden kører med adgangskoder og det hele, det kører perfekt. "Men" filer lavet i htm-format, disse filer kan med det rette program "downloades" samt dets indhold. Filer i php-format kan ikke sådan uden videre downloades (filerne nægter at lade sig downloade), så de er sådan set beskyttet. Man kan med god sindsro (sådan/da) opbygge fortrolige oplysninger i php-format.
Nu er der så bare det at jeg har kvajet mig med at lave et sådan bibliotek, hvoraf at filerne er i htm-format. Så er det jeg spørger om man på en let måde kan beskytte disse filer på en eller anden måde, eller skal jeg gå den slagne vej, ved at gå ind i samtlige filer og redigere så de kan blive rettet til php-filer.

Vedr. dit spørgsmål kan jeg kun sige, at det er en gisning, men siger 3681 stk. filer dig noget, for mig lyder det af mange. Nu er det ikke det, jeg er så benovet over, næ/nej det er opbygningen af hjemmesiden, samt den tålmodighed det er med at lave den og vedligeholdelsen af samme, jeg kan kun sige, at det er godt gået. Det er ihverttilfælde dig og Bjarne fra Nakskov der fik skabt min interesse for php-formatet, men desværre sprang jeg over hvor gærdet var lavest, så i dette tilfælde må jeg nok bide i det sure æble, men først vil jeg have mig en god nats søvn.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 16, 2010 4:37

Svaret, du fik før, er skam det rigtige:
Det indhold, som du vil beskytte, skal ligge i en php-fil.

Så hvis du vil beskytte indholdet, skal du altså dels omdøbe html-filerne til php, og dels indsætte den nødvendige php-kode i filerne.

Du kan dog sagtens gøre, så html-filerne ikke kan downloades. Du kan bare lade være med at linke til dem. Men så er der jo ingen, der får glæde af dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » ons feb 17, 2010 16:18

Hej igen Kim.
Kan Du nu se, hvor nemt det er at gå bag hjemmesider lavet i htm-format.
Laver man en php-fil med adgang (password) for derefter at lave en database i htm-format, så er databasen intet værd. Du har jo selv skrevet hvor let der ”vis kilde” den kendte jeg godt nok og jeg var af den opfattelse, at den kendte alle.
Så Du har så ganske ret i at jeg har en del arbejde foran mig og helt ærligt jeg har ikke den største lyst, men det skal jo gøres.
Nå men jeg slutter for denne gang, der var ingen lette løsninger.
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 17, 2010 16:34

Jeg ved ikke, hvad du mener med en database i html-format. En database er ikke i html-format.

Hvis du kan beskrive, hvad det er, du gerne vil, og hvad du har lavet, er det muligt, at du kan få forslag til løsninger. Men i øjeblikket har jeg i hvert fald ikke den ringeste ide om, hvad det er du gerne vil udover at bruge noget adgangskode.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons feb 17, 2010 17:02

På hjemmesiden http://www.to-bjerg.dk/indexx.html har jeg lavet et password link til en form for oplysningsregister med personlige data´er, det være sig telefonnummer og diverse, altså personlige oplysninger som i og for sig ikke rager andre en dem der har adgang her.
Det er godt nok i støbeskeen, ”sådan da” for jeg har lavet alt det foran-gående arbejde så der kun skulle indtastes få ting når de forskellige personer kom med deres oplysninger.
Senere har jeg så konstateret at jeg kunne komme ind bag Passwordet ved hjælp af ”vis kilde” plus et program som downloader alt fra en hjemmeside, det er så let som at klø sig bag øret.
Det kan da også godt være at man kan det med php-filer men det er da ikke lykkedes for mig endnu.
Det kan godt være at jeg formulerer mig lidt trekantet, men inde i hovedet er det så gu let forståelig nok.
Mvh.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 17, 2010 18:11

Jeg forstår stadig ikke, om du har gemt oplysningerne i en database eller blot har skrevet dem på en html-side.

Men tilsyneladende har du gjort det korrekt på den første side med login. Det skal du så bare gøre med alle sider, der skal beskyttes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » ons feb 17, 2010 18:25

Ikke en disideret database men et hav af htm-filer så de virker som små hjemmesider.
Som sagt er jeg godt klar over at jeg har kvajet mig, jeg er så småt begyndt at lave dem som php-filer
mvh.
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 17, 2010 18:37

Husk at teste de første par stykker, så du ved at det virker, inden du laver dem alle sammen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » tors feb 18, 2010 10:42

Hej Kim.
Tak for rådet med lige først at prøve med et par filer først, for det er ikke rigtigt lykkedes.
Jeg havde lagt en <?php i toppen og en slutkode i bunden, det har vist sig at det ikke er nok. Så har jeg forsøgt mig med et par andre, men med samme resultat (alt kan ses med ”vil kilde”+ at jeg kan nedtage dem. Så jeg må i gang med bøgerne igen, det skal så gu en dag lykkedes.
Mvh.
Blaamunk

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne