thunderbird import af flere outlook-identiteter

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: thunderbird import af flere outlook-identiteter

Indlægaf Gæst » tirs mar 23, 2010 16:50

Jeg har nu prøvet flere gange. Jeg opretter en konto manuelt - og importerer så data til den fra OE - de bliver lagt i en mappe der hedder 'lokale mapper'. Så forsøger jeg at oprette tilsvarende mapper under den konto, jeg har oprettet manuelt - men det får jeg ikke lov til. Jeg har også prøvet at 'trække' mapperne til den nye konto - det må jeg heller ikke.
Det ser ud til, at det er mere besværligt end som så, eller også gør jeg et eller andet helt galt. Æv.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs mar 23, 2010 17:29

Gæst skrev:Jeg har nu prøvet flere gange. Jeg opretter en konto manuelt - og importerer så data til den fra OE - de bliver lagt i en mappe der hedder 'lokale mapper'. Så forsøger jeg at oprette tilsvarende mapper under den konto, jeg har oprettet manuelt - men det får jeg ikke lov til.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener her. Kan du ikke få lov at oprette nye mapper?

Hvordan har du mailene liggende, når du importerer dem? I Indbakke eller i specielle mapper, som du får du oprettet, når du importerer?

Gæst skrev:Jeg har også prøvet at 'trække' mapperne til den nye konto - det må jeg heller ikke.
Det ser ud til, at det er mere besværligt end som så, eller også gør jeg et eller andet helt galt. Æv.

Det burde være muligt at oprette nye mapper. Og du skulle så kunne åbne en mappe med importerede mails, markere dem alle (Ctrl+A) og derefter flytte dem til den nye mappe.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 24, 2010 1:02

Det er meget omstændigt - men det vil nok lykkes i løbet af et par dage eller tre :-)

Man skal oprette en konto meget præcist for at få adgang til en 'gyldig' indbakke.
Den skal være præcis og man skal fange den, så man kan stoppe import, så man kan redigere manuelt. Her er det helt essentielt, at man med det samme får sat kontoen helt rigtig op. Thunderbird vil helst vælge imap.... men jeg skal bruge en pop... og den skal ændres med det samme, da det virker som om, man ikke kan komme ind og redigere fuldt ud bagefter. Så jeg har slettet en oprettet konto et par gange, før jeg fandt ud af det.
Dernæst kan man importere til 'Lokale mapper' - og disse kan man så 'flytte' til den nyoprettede konto, dvs. det kan man ikke, man kan enten kopiere dem eller man kan oprette en mappe el. undermappe med samme navn og flytte mailsene. Det tager meget lang tid, når det drejer sig om tusinder af mails, hvoraf nogle har en historisk interesse :-)

Thunderbird bruger desuden megen tid på at indeksere - selvom jeg jo synes, at jeg har gjort det. Det tager lang tid for programmet at indekserer 5-9000 mails.

Kontoindstillingerne er ikke helt de samme, så bedst som man tror, at nu er den hjemme og man kan hente og sende mails, så skal man ind og ændre i et brugernavn fx, hvorefter kontoens navn ændres, men så kan man så ændre det tilbage uden at det ændrer indstillingerne.

Jeg mangler at flytte et par OE-identiteter - jeg håber, at jeg når jeg om et par dage får tid igen, kan huske, hvad jeg gjorde, for selvom jeg har forsøgt at skrive lidt ned undervejs, så har jeg ikke helt styr på det - og er rendt ind i de samme problemer flere gange.
Heldigvis kan man jo let, når man bruger 'alle mapper', se serverindstillinger for den/de konti som fungerer og så håbe, at man kan lave de samme rettelser for dem, der ikke gør :-)
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 24, 2010 1:15

Indrømmet, det lyder meget omstændigt. Der er dog én stor fordel: Det skal kun gøres én gang. Både med hensyn til oprettelsen og med hensyn til indekseringen. Fremover er det kun de nye mails, der indekseres, og det bemærker du slet ikke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 24, 2010 1:38

Tak for dine tips og hints - uden din hjælp havde jeg ikke fundet ud af det. Nu håber jeg bare, at det også lykkes med de sidste to OE-identiteter om nogle dage :-)

Desværre er Kaspersky ikke 'glad' for Thunderbird - ikke kompatibel. Tror du, at jeg bør skifte sikkerheds-program? Til fx Norton?

Noget andet er, at på et tidspunkt kommer så 'det store øjeblik': at flytte det hele til ny pc ! Jeg går ud fra, at jeg bare kopierer den mappe, som jeg er blevet ekspert i at finde - men hvordan mon jeg skal sætte den ind? Jeg agter at kopiere den over på et usb-stik :-)
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 24, 2010 1:50

Kaspersky burde ikke have problemer med Thunderbird. Hvad er problemet?

Der er vist en del, der mener, at Kaspersky er bedre end Norton, så du er nok bedre tjent med at få det til at virke.

Flytningen til den nye computer er meget nem. Du kopierer bare mappen Thunderbird med profilen og alle dine mails over på USB'en, og derefter ind på den samme placering på den nye computer - brug %appdata% til at finde den rette placering på den nye computer, da selve stien sikkert ikke er den samme.

Når du så installerer og starter Thunderbird på den nye computer, har du alle dine mails og indstillinger. Det vil være en fordel at kopiere mappen over, før du installerer Thunderbird på den nye.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » man mar 29, 2010 1:19

Så er jeg kommet så langt, så jeg har fået overflyttet alt fra OE til Thunderbird - incl. en identitet, som var ude af funktion, da det var en 'ophævet' mail-adresse, men som jeg benyttede til at finde mail-adresser på - og hvis mails, jeg gerne ville gemme. Så den oprettet jeg en fiktiv konto til, importerede den, og smækkede de gamle mails ind i en undermappe på en af de andre konti på et relevant område, så jeg har også dem stadig. :-) Dejligt. Eneste 'anke' er, at jeg nu har alle 'kontakter' rodet sammen i en 'adressebog' og ikke fordelt på de forskellige konti - det kunne jeg ikke finde ud af. Men det har godt nok taget tiiiiiiimer !

Næste projekt med at flytte til ny pc - venter lige lidt.

Mht Kaspersky, så virker det - men... siger at: Kaspersky Antispam extensions 9.0.0.463 ikke er kompatibel med Thunderbird 3.0.3 - men det betyder måske bare, at det ikke vil 'kollidere' med Thunderbirds eget indbyggede anti-spam ?!?

Jeg kunne nu godt ønske mig, at det var muligt at stjernemarkere en mail, man sender - og at der så var en mappe, hvor alle stjernemarkerede kunne se - så kunne man let få et overblik over, hvilke mails, man skal følge op på i et hug ! Sådan lidt a la gmail...
Måske findes muligheden, jeg har bare ikke kunnet finde ud af, hvordan jeg skal få det til at virke.

Tusind tak for dine hints - det var dem, der fik mig 'i hus', selvom det var noget omstændigt - mest p.gr.a. de ændringer, jeg var nødt til at lave på serverindstillinger - og ændre brugernavn på de enkelte konti, da det ikke 'fulgte med' automatisk.

(Jeg har - i 'gamle dage', for ca. 10 år siden, læst lidt korrektur på små hæfter om 'edb' som freelancer for et forlag - jeg ville ønske, at jeg kunne (be)skrive præcist, hvordan jeg fik det til at virke med dine hints, for så ville jeg sende det til dig, men skrive 'brugsvejledninger' er jeg ikke god til - bedre til korrektur og gennemprøve det, der bliver skrevet :-) )
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 29, 2010 5:48

Gæst skrev:Eneste 'anke' er, at jeg nu har alle 'kontakter' rodet sammen i en 'adressebog' og ikke fordelt på de forskellige konti - det kunne jeg ikke finde ud af. Men det har godt nok taget tiiiiiiimer !

Du kan sagtens fordele dem i flere kontaktbøger, men er det et problem, at de er samlet? For mig at se, er det kun en fordel at have dem samlet, så du ikke skal skifte kontaktbog for at finde en adresse.

Gæst skrev:Næste projekt med at flytte til ny pc - venter lige lidt.

Jeg kan glæde dig med, at det er den absolut nemmeste del af det hele. Især hvis du har mulighed for at bruge en USB-nøgle til at flytte dine mails. Hvis du bruger en CD/DVD, bliver det en lille smule mere besværligt, fordi du så skal pakke det hele ned i en zip-fil. Men det kan vi vende tilbage til, når du kommer så langt.

Gæst skrev:Mht Kaspersky, så virker det - men... siger at: Kaspersky Antispam extensions 9.0.0.463 ikke er kompatibel med Thunderbird 3.0.3 - men det betyder måske bare, at det ikke vil 'kollidere' med Thunderbirds eget indbyggede anti-spam ?!?

Det betyder, at Kasperskys antispam ikke virker med Thunderbird - men det betyder reelt ikke noget. Thunderbirds eget spamfilter er ganske effektivt. Jeg modtog på et tidspunkt omkring 4.000 spammails om dagen, og kun en lille håndfuld slap gennem filtret.

Gæst skrev:Jeg kunne nu godt ønske mig, at det var muligt at stjernemarkere en mail, man sender - og at der så var en mappe, hvor alle stjernemarkerede kunne se - så kunne man let få et overblik over, hvilke mails, man skal følge op på i et hug ! Sådan lidt a la gmail...
Måske findes muligheden, jeg har bare ikke kunnet finde ud af, hvordan jeg skal få det til at virke.

Det er desværre ikke muligt i den nuværende version af Thunderbird. Jeg håber, det bliver muligt i den næste - og ikke bare muligheden for stjernemarkering; jeg savner muligheden for at påføre mærkater på mails, man sender. Det er muligt at påføre stjerner/mærkater efter afsendelsen, men det ville jo være lidt nemmere at kunne gøre det, mens man skriver mailen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør apr 03, 2010 14:24

Lige pludselig foretager thunderbird sig sin helt egen vurdering - programmet 'arkiverer' mails, som jeg har arkiveret i mapper, jeg selv har oprettet - de fjernes fra disse og smækkes i en mere autoriseret 'arkivmappe' i en undermappe kaldet 2010.
Jeg opdagede det ved, at en mail jeg skulle videresende var væk! Så fik jeg øje på den nye 'autoriserede' Arkiv-mappe med undermappen 2010 - så måtte jeg endnu en gang flytte dem.
Hvordan undgår jeg den 'auto-funktion'?
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 03, 2010 14:49

Der er ikke nogen auto-funktion, du må have arkiveret dem manuelt. Bemærk, at du kan arkivere dem ved at klikke på knappen Arkiver, eller ved hjælp af genvejstasten A. Mon ikke det er sidstnævnte, du er kommet til at ramme.

Det er også muligt at flytte dem med et filter, men det er nok ikke så sandsynligt i dette tilfælde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » man apr 05, 2010 0:55

Du har sikkert ganske ret - jeg har nok 'ramt' a'et - er af og til lidt for hurtig på tasterne :D

Jeg prøvede at finde en genvejstastekombinationsliste på dit site, men fandt ikke en sådan. Jeg fandt dog en liste et sted på nettet, og jeg har checket de funktioner, som jeg ville kunne finde på at bruge - de fleste af dem virker, nogle gør ikke, men så har jeg kunnet finde frem til dem via programmet selv. Listen er formentlig til en ældre udgave :-)
Har dog ikke fundet en genvejstastekombination for 'vedhæft'... :-(

Jeg nyder genvejstastekombinatione - har den holdning, at alle programmer burde kunne håndteres uden brug af mus !
Gæst

Indlægaf Gæst » tirs apr 06, 2010 4:29

Yes !!! Det lykkedes at flytte alle mails til ny pc ! Tak for tippet om at flytte mappen før installation af program ! Nu håber jeg, at det vil fungere fremover !

Inge
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 06, 2010 6:48

Rart at høre, at det lykkedes. Det skulle gerne virke fremover, men der vil selvfølgelig være ting, du lige skal lære - som altid, når man begynder at bruge et nyt program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons maj 11, 2011 2:43

Det fik jeg jo gjort - der for et år siden, men den pc og jeg har haft en kort levetid sammen, så nu skal jeg have læsset det hele over på en spritny macpro.

Jeg har jævnligt lavet backup af profilen i Thunderbird (med det mærkværdige navn), men sidste gang jeg gjorde det, kom den med denne meddelelse: Fejl 0x8007045D - I/0-enhedsfejl - global-message-db.sqlite - Type: SQLITE-fil... Jeg valgte at lave backup'en alligevel, men sprang den pågældende fil over.
I øvrigt har Thunderbird fungeret lige så langsomt som pc'er i 'gamle dage' - dvs. at jeg næsten har kunne lave en kop kaffe imens programmet har hentet 15 mails og lavet hvad-ved-jeg... men det har jeg (næsten) lært at leve med, da jeg sætter stor pris på at kunne gå tilbage i gamle mails....

Jeg har hentet og installeret Thunderbird på Mac'en men ikke oprettet nogen konto - har 5 i Thunderbird på pc'en.
Jeg har forsøgt at indsætte profilen på Mac'en, i håb om, at den så bare selv fandt ud af det, men det duede ikke. Måske fordi den pågældende fil mangler? Jeg har i øvrigt forsøgt at kopiere den solo, men den ville ikke.

Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan man gør, men ikke været heldig og fundet vise ord, som jeg kunne forstå og bruge. Jeg kan se, at du et sted skriver, at man skal ind og ændre prefs.js - jvf. denne tråd: viewtopic.php?f=3&t=6825033&start=0&st=0&sk=t&sd=a - men jeg aner ikke, hvad jeg skal ændre på... jeg kan godt se, at der er henvisninger til C-drevet, men jeg kan ikke finde ud af, hvad det skal ændres til... og vil det hjælpe en dyt, når jeg ikke kan kopiere den føromtalte fil?

Jeg tænker på, om jeg kan gøre det, at jeg først opretter de 5 konti på Mac'en - og så dernæst sletter indholdet på dem, hvis jeg kan finde ud af hvordan - og dernæst indsætter de samme mapper fra PC'en (jeg har lavet kopien på en usb-pen), eller vil jeg der også skulle ind og ændre i en eller anden fil? Så ville jeg heller ikke behøve den fil, jeg ikke længere kan kopiere - håber jeg.

Jeg har en tro på, at det kan lade sig gøre - men er ved at opgive.
Kan det ikke lade sig gøre, fordi der er sket et eller andet teknisk uheld undervejs (I/O-fejlmeddelelsen - jeg må i øvrigt have den pågældende fil liggende i en ældre udgave, som måske vil kunne kopieres over, men er det en god idé eller er den forældet?), så håber jeg, at der er et program, der kan lave læsbare tekstfiler ud af nogle-hundrede-mails, så jeg ikke mister de data inden min pc går helt ned. Forslag?

Inge

PS: Jeg brugte i jan. ca. 50 timer på at få en lille Acer Aspire One, der var gået ned med Linpus Light op at stå igen med Mint og min mini-rejse-kinabog fungerer igen - fik eminent god hjælp til det via linux-abc.dk - tålmodige sjæle var de :-)
Gæst

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt