indlejret Drop down menu

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

indlejret Drop down menu

Indlægaf Majer711 » fre feb 25, 2011 0:54

Hej
Jeg er helt ny i at bruge komposer. Jeg har i mange år "fusket" mig igennem med lidt selv lært HTML og lavet en hjemmesiden til vores hundeskole. Den er dog lavet i frames fordi jeg umiddelbart syntes det var den nemmeste måde at styre en menu.

Nu kunne jeg godt tænke mig at lave sitet om og modernisere det lidt, og efter at have brugt en hel dag foran alle mulige tutorials på nettet om CSS så fattede jeg ikke en dyt - indtil jeg læste din Hjemmesider med Kompozer. Det hjalp meget.
Jeg havde forestillet mig at lave en side skabelon som er en tabel med tre rækker - række et er til logo boks, række to er til menu og række tre til indholdet. Jeg har dog snydt lidt og sprunget over hvor gærdet er lavest og lavet en CSS drop down menu vha. et online program som generede koderne for mig. Det var det hurtigste.

MEN nu til mit problem:
Din vejledning har jo lært mig at lave bokse i CSS. Så jeg havde forestillet mig at den nye site skulle være unde frames, men med en boks øverst som gav logoet (jeg har lavet et billede som den henter ind) No props!
Så laver jeg to bokse mere - den ene til en horisontal menu og den anden til indhold.
Her var så midt første problem, for en dropdownmenu i menu boksen - den ville ikke tillade at menuen "rullede" ned over boksen med indhold. Så.....Kan man ikke komme uden om det? Mit umiddelbare bud er at menuen så skal ligge i samme boks som indholdet??? Men så kan jeg jo ikke give den .... class="CSSmenu"? (jeg har lagt style ind manuelt i stilark filen for hvordan layoutet skal være for menuen) eller....

Mit andet problem er at jeg jo ikke gider redigere i 100 sider, hver gang der ændres i menuen. Så jeg havde forestillet mig at selve HTML koden til menuen skulle ligge i en selvstændig html fil, som jeg så indlejrer jeg i tabellens række to? Jeg har læst at man kan bruge koden EMBED - men når jeg lægger <embed SCR="menu.htm"> sker der ingenting!

På forhånd tak for hjælpen

Maj-Britt
Majer711

Re: indlejret Drop down menu

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre feb 25, 2011 3:39

Jeg forstår ikke helt, om du stadig vil bruge en tabel, eller om du er gået over til at bruge div-bokse. Du bør absolut bruge bokse i stedet for en tabel.

Jeg vil anbefale, at du snyder lidt og bruger en af mine skabeloner til at komme i gang. Det lyder som om skabelonen 1-1-1-1 måske vil kunne bruges til dit formål, hold musen over skabelonerne for at se deres navne.

Med hensyn til menuen, så er det ikke embed, du skal bruge. Du skal benytte et serversidesprog som fx php eller asp. Tjek hos dit webhotel, hvad dit abonnement understøtter. Hvis du kan bruge php, så kan du se, hvordan du gør her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... kluder_fil

Højere oppe på siden kan du finde en introduktion til php.

Med hensyn til dropdown-menuen så bør den virke, hvis du bruger bokse i stedet for tabeller.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf majer711 » lør feb 26, 2011 22:08

Hej igen

Jeg ville væk fra tabellen, så tak for dit råd.

Jeg har nui prøvet at gøre som der står med include - men det virker ikke. Min udbydder skulle understøtte php, så det er ikke der.

Jeg har lagt selve menuen i en fil der hedder menu.php og som ikke rummer andet end selve menuen, al layout ligger i css filen og i selve html dokumentet skriver jeg så i <?php include 'menu.php'; ?> i mellem <div class="purecssmenu"> og </div> tagsene.

Men menuen kommer slet ikke frem med når jeg uploader og indlæser siden. Jeg har lagt alle filerne i samme mappe og kalder så index.html som har den indlejrede kommando.

Jeg har desuden et andet problem med menuen. (Det kan jeg kun se fordi jeg har lagt den direkte ind på en af siderne, for at se om den layout mæssigt så ordentligt ud.) Den folder ikke ud. Når jeg kigger i komposer, så folder den nogle af menuerne ud, men ikke alle. Og dem den folder ud ser ud som om de står med dobbelt linie afstand. Men kigger jeg på den i en browser, så folder den slet ikke ud. Det er som om den bliver stoppet af den næste boks som jo er indhold.

En sidste ting som ikke lige har noget med menuen at gøre, jeg har lavet to sider i samme skabelon. Altså med logo, menu indhold og en side boks. Den ene side centrer fint, men det gør den anden ikke - den lægger alle boksene ud til venstre. Hvad har jeg gjort galt?

mvh
Maj-Britt

PS jeg har den del problemer med at komposer ofte brager ned med en ulovlig handling . har du nogen ide om hvad det kan være?
majer711

Indlægaf majer711 » lør feb 26, 2011 22:30

Undskyld jeg har selv løst noget af problemmet - jeg havde glemt at filen også skulle hedde PHP, altså index.php - så virker det - eller næsten for den folder menuen ud BAGVED indhold boksen. Hvordan får jeg den lige foran?
majer711

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 27, 2011 1:28

Har du mulighed for at lægge en prøveside ud, så jeg kan se den? Ellers er det meget svært at sige, hvad der går galt med menuen.

Med hensyn til at KompoZer går ned, så fortæl lige, hvilken version du bruger (Hjælp => Om KompoZer), og hvilket styresystem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf majer711 » søn feb 27, 2011 2:07

Hvis du går ind på www.dragsholmhundeskole.dk og klikker på ordet Hundeskole nede ved copyright symbolet, så linker den til min index.php.
Hvis du vælger ..../aars.php kan du se den side der af en eller anden grund insisterer på at blive liggende i venstre side, selvom den bruger samme stilark som index.php.

Jeg bruger version 0.7.10.
majer711

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 27, 2011 5:26

Med hensyn til nedbruddene, hvilket styresystem bruger du?

Hvis det er Windows, så prøv at kopiere en fejlmeddelelse ind her.

Følgende burde rette op på menuen:
Indlæs siden i KompoZer og åbn CSS-editoren.
Når du har markeret en stilklasse, kan du på den første fane se alle stilene i tekstformat, det er nemmest at redigere direkte her med de ændringer, jeg angiver nedenfor.

Markér stilklassen .purecssmenu i oversigten til venstre og slet linjen:
overflow: auto;

Marker stilklassen ul.pureCssMenu li:hover > ul og indsæt denne linje nederst:
z-index:4;

Du har også et problem med, at der ikke helt er plads til Googles søgeboks, det kan du rette op på ved at markere stilklassen ul.pureCssMenu span og ændre tallet 12 i nedenstående til et mindre tal, fx 6:
padding-right: 12px;

Jeg glemte helt det med midterstilling af siden. Upload en prøveside, hvor det går galt, så kigger jeg på det. Umiddelbart vil jeg tro, du har glemt at få indsat siden i en midterstillet div med stilklassen .side.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf majer711@live.dk » søn feb 27, 2011 15:38

Super mange tak for hjælpen. Men det er edsværre ikke nok. Den folder stadig menuen ud bageved INDHOLD boksen. Så nogen andre ideer :-))

Jeg har tilgengæld selv løst problemet med den side der ikke ville midterstille. Det var ikke div SIDE, den var med, men der stod en anden fortolker i doctype. Der stod HTML 4.01 transitional mens der i den rigtige side stod HTML 4.01 strict dtd. Den sidste side er en der er oprettet i Kompozer, den første er en jeg har hentet ind fra den eksisterende hjemmeside der er lavet i Frontpage. Jeg går udfra at det var årsagen til to forskellige doctyper.

Mht. fejlen med at den går ned, så har den ikke gjort det endnu idag, men når den gør finder jeg lige ud af om den laver en fejl beskrivelse. Det er en Windows XP maskine.

mvh
Maj-Britt
majer711@live.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 27, 2011 17:18

Du skal bare gøre, hvad jeg skriver, så virker det :D

Du har glemt denne tilføjelse i CSS-editoren:
Marker stilklassen ul.pureCssMenu li:hover > ul og indsæt denne linje nederst:
z-index:4;
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf majer711@live.dk » man feb 28, 2011 21:25

Jamen der er jo ikke et øje tørt :lol:

Man skal bare rette i de rigtige linier :) (Jeg havde tilføjet den i a: hover)

Super mange tak for hjælpen.

Jeg vender med garanti tilbage jo længere hen med siden jeg kommer.

Et lille design spørgsmål: jeg kan ikke helt bestemme mig om menuen skal være som du har set den med ens baggrundsfarve på alle knapper eller om jeg skal designe et billede til hver knap med små ikoner sammen med teksten. Det gør jo uværgerligt menuen noget bredere.Jeg synes det ser meget smart ud, når jeg lige laver en enkelt knap eller to med små "billeder" men jeg kan ikke helt bestemme mig for om det bliver for meget "farvelade"?
majer711@live.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » man feb 28, 2011 21:50

Det er jo smag og behag med menuen. Prøv at spørg venner og bekendte, hvad de synes. Men vær lige opmærksom på, at du ikke har meget plads at give af i bredden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne