Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 30, 2011 18:00

Klattrup skrev:jeps - det gjorde det bare ikke da jeg svarede

Jeg tror, du gættede ret - der ligger både en Index.html og en index.html på serveren.

Lisbeth, du bør lige rette dette, fordi det kan forringe din placering hos Google.

Når man besøger din hjemmeside uden at angive et sidenavn, så får man serveret index.html - altså med lille "i". Men dine links i menuen peger på Index.html - altså med stort "i". Det betyder, at Google opfatter dem som to forskellige sider - hvad det da også er.

Det vil også give dig problemer, hvis du en dag skal rette forsiden, fordi du så får to forskellige forsider, medmindre du husker at rette dem begge.

Du retter problemet ved at redigere alle siderne og i menuen ændre det store "i" til et lille "i", altså så linket hedder index.html.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » lør apr 30, 2011 19:49

Kim Ludvigsen skrev:
Klattrup skrev:jeps - det gjorde det bare ikke da jeg svarede

Jeg tror, du gættede ret - der ligger både en Index.html og en index.html på serveren.

Lisbeth, du bør lige rette dette, fordi det kan forringe din placering hos Google.

Når man besøger din hjemmeside uden at angive et sidenavn, så får man serveret index.html - altså med lille "i". Men dine links i menuen peger på Index.html - altså med stort "i". Det betyder, at Google opfatter dem som to forskellige sider - hvad det da også er.

Det vil også give dig problemer, hvis du en dag skal rette forsiden, fordi du så får to forskellige forsider, medmindre du husker at rette dem begge.

Du retter problemet ved at redigere alle siderne og i menuen ændre det store "i" til et lille "i", altså så linket hedder index.html.

Det var noget, min serverforbindelse også gjorde opmærksom på, men han rettede det til 'I' - så jeg rettede det selv til Index.html istedet for index.html. Jeg må indrømme, jeg ikke har megen lyst til at ændre dette, når det hele nu er iorden. Er der en anden måde, jeg kan tage index.html væk på - og kun bibeholde Index.html. I menuen vises kun Index.html med stort 'I'. I princippet er de begge ens - både med 'i' og 'I'. Mon det så gør noget?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 30, 2011 20:18

Serveren leder sandsynligvis efter udgaven med lille i - jf den tidligere fejl, da den udgave ikke var der. Så altså kan du ikke slette udgaven med det lille i.

Du kan sagtens beholder begge to, det virker jo.

Ulemperne er, at hvis du ændrer noget på siden, skal du foretage samme ændring på begge sider. Det kan du godt huske nu, men kan du også huske det om et år?

Hertil kommer problemet med Google. Din rangering hos søgemaskinen vil blive lavere, når du har to ens sider. Hvis du er ligeglad med trafik fra Google, kan du være ligeglad.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn maj 01, 2011 3:26

Ulemperne er, at hvis du ændrer noget på siden, skal du foretage samme ændring på begge sider. Det kan du godt huske nu, men kan du også huske det om et år?

Hertil kommer problemet med Google. Din rangering hos søgemaskinen vil blive lavere, når du har to ens sider. Hvis du er ligeglad med trafik fra Google, kan du være ligeglad.

Ja, helt fri for mig bliver I altså ikke. Med henvisning til dine oplysning om den lavere rangering hos søgemaskinen, bestemte jeg mig alligevel til at fjerne et af index'erne. Det lykkedes - lavede ny netværksplacering - og sendte det hele ud i æteren igen. Og ganske rigtigt, der gik kuk i det. Når jeg nu søger på mit website, er den første side - som tidligere beskrevet - med alle billede henvisninger, og html-siderne står med rødt. Den første side står som indeks of/....og så følger hele opsætningen. Hertil kommer, at den tidligere side også figurerer -men der er ingen adgang til den. Endelig har jeg nu uploaded IE9, og den medtager den gamle Frontpage-kopi i total splittet udgave. Kan man ikke bare fjerne de to sidstnævnte udgaver på en eller anden måde. Tør jo ikke fjerne noget (ved heller ikke hvordan), men det er i alle tilfælde forkert, at disse to websites stadig figurerer under http://www.arbejdsophold.
Mvh, Lisbeth
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 6:51

Lisbeth, dit største problem i hele denne tråd er, at du ikke gør, hvad der bliver sagt. Enten gør du noget helt andet, eller også gør du, hvad der bliver sagt - plus noget andet. Og det er det "andet", der hver gang laver kuk i den.

Du skulle kun rette linket i menuen fra "Index.html" til "index.html". Men det har du ikke gjort. I stedet har du slettet filen "index.html" fra serveren, altså den med lille i. Og så får du det problem, som du nu har, og som jeg advarede dig mod i forrige indlæg.

Du skal ikke slette filer, det er ikke nødvendigt. Du skal blot rette menupunktet på hver side og så uploade den nye udgave. Lad være med at slette den gamle udgave - det gøres automatisk, når du uploader den nye.

Så ret filerne og upload dem - inklusive index.html-filen.

Når det er gjort - og ikke før det er gjort og virker - kan vi vende tilbage til problemet med IE9, og til den tid skal du forklare nærmere, hvad problemet er. Klattrup har tidligere fortalt, at han ikke ser et problem i IE9, så vi skal vide helt nøjagtigt, hvad der går galt hos dig.

Men allerførst skal du lige have det første problem på plads, ellers går der bare mere kuk i den.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » søn maj 01, 2011 13:53

Kim Ludvigsen skrev:Lisbeth, dit største problem i hele denne tråd er, at du ikke gør, hvad der bliver sagt. Enten gør du noget helt andet, eller også gør du, hvad der bliver sagt - plus noget andet. Og det er det "andet", der hver gang laver kuk i den.

Du skulle kun rette linket i menuen fra "Index.html" til "index.html". Men det har du ikke gjort. I stedet har du slettet filen "index.html" fra serveren, altså den med lille i. Og så får du det problem, som du nu har, og som jeg advarede dig mod i forrige indlæg.

Du skal ikke slette filer, det er ikke nødvendigt. Du skal blot rette menupunktet på hver side og så uploade den nye udgave. Lad være med at slette den gamle udgave - det gøres automatisk, når du uploader den nye.

Så ret filerne og upload dem - inklusive index.html-filen.

Det er gjort nu - men den hedder Index.htlm (med stort 'i') - den index.htlm (med lille 'i') er væk. Der var iøvrigt kun 10 bytes på den, altså var de IKKE ens. Den hedder Index.htlm på hjemmesiden, på netoverførslen og i KompoZeren. Du kan se, det hele er uploaded 01.05.2011, for der vises jo stadig den side med alle billeder og html-siderne. Den eneste side, der ikke synes uploaded er igen baggrundsbilledet - den er dateret 30.04.2011. Og går jeg ind på England.htlm er 2. afsnit med billede ændret (billedet er markeret med rødt x, men det er indsat korrekt med relativ URL og 'brug ikke alternativ tekst'. Jeg tror, jeg må opgive - det er jo ligegyldigt, hvad jeg gør.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 14:33

Du har nu fået rettet linket på de andre sider, så nu mangler du bare en enkelt ting.

Det er nemmest at gøre dette direkte i Windows:
Find filen Index.html
Marker den, og klik på tasten F2
Du kan nu omdøbe filen, omdøb den til index.html med lille i
Upload filen

Du kan alternativt ændre filnavnet i KompoZer ved at åbne Index.html i KompoZer, klik på Filer => Gem som => og gem som index.html med lille i. Overfør herefter filen til serveren.

Datoen på baggrundsbilledet har ingen betydning. Omdøb og upload, så virker det, og så kan vi vende tilbage til problemet i IE9.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » søn maj 01, 2011 16:47

Kim Ludvigsen skrev:Du har nu fået rettet linket på de andre sider, så nu mangler du bare en enkelt ting.

Det er nemmest at gøre dette direkte i Windows:
Find filen Index.html
Marker den, og klik på tasten F2
Du kan nu omdøbe filen, omdøb den til index.html med lille i
Upload filen

Du kan alternativt ændre filnavnet i KompoZer ved at åbne Index.html i KompoZer, klik på Filer => Gem som => og gem som index.html med lille i. Overfør herefter filen til serveren.

Datoen på baggrundsbilledet har ingen betydning. Omdøb og upload, så virker det, og så kan vi vende tilbage til problemet i IE9.

JA - SÅ ER DEN DER IGEN!! Og alle siderne retter sig ind efter stilark.CSS. HURRA! Skal jeg lade min server gå ind og fjerne de sider, der ikke er rigtige mere - altså den gamle frontpage-version og en til, som dukker op i IE9. Eller vil du døje endnu engang med råd og dåd?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 16:56

Lisbeth Schrøder skrev:Skal jeg lade min server gå ind og fjerne de sider, der ikke er rigtige mere - altså den gamle frontpage-version og en til, som dukker op i IE9. Eller vil du døje endnu engang med råd og dåd?

Jeg ved ikke, hvad det er for sider, du kalder for den gamle Frontpage-version. jeg kan kun se én version på serveren.

Prøv at forklare, hvad det er du mener, der er den gamle version, og hvad det er for en som dukker op i IE9. Lad være med at slette noget uden først at have fået at vide, at det er ok at slette!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » søn maj 01, 2011 18:03

Kim Ludvigsen skrev:Jeg ved ikke, hvad det er for sider, du kalder for den gamle Frontpage-version. jeg kan kun se én version på serveren.

Prøv at forklare, hvad det er du mener, der er den gamle version, og hvad det er for en som dukker op i IE9. Lad være med at slette noget uden først at have fået at vide, at det er ok at slette!

Har lige checket både IE og Firefox - og den side, jeg snakker om står hos mig på side 2 - det er nok ikke det samme hos dig. Siden hedder http://www.arbejdsophold.dk/Spanien.htm - og det, der refereres til er fra den gamle side, da det er en htm-kopi. Når jeg åbner den, er 'websiden ikke fundet' - men hvorfor ER den der overhovedet?

Når jeg søger på http://www,arbejdsophold.dk på Firefox, kommer flere sider frem i boxen nedenunder bl.a. en, der hedder '404 Not found' med denne url: www.arbejdsophold.dk/favicon.ico - og iøvrigt resten af htm-siderne samt den Index.htlm, som står som '403 Forbidden'.Jeg regner med de på et tidspunkt forsvinder helt - de kommer jo ikke frem på nettet, og er sikkert kun referencer til alle de søgninger, jeg har haft i løbet af den sidste tid. Jeg skal have rettet mit domæne, kan jeg se - de har kopi af min gamle side, det får jeg min server til at gøre. Jeg skal også og tilrette i demoz.org., og så regner jeg med, det falder på plads.

Er det mon ikke nu, jeg kan sige 'tak for kampen''?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 18:26

Lisbeth Schrøder skrev:Har lige checket både IE og Firefox - og den side, jeg snakker om står hos mig på side 2 - det er nok ikke det samme hos dig.

Det er lidt sort snak. Hvorfor begynde at snakke om side 2? Siderne har ikke numre.

Lisbeth Schrøder skrev:Siden hedder http://www.arbejdsophold.dk/Spanien.htm - og det, der refereres til er fra den gamle side, da det er en htm-kopi. Når jeg åbner den, er 'websiden ikke fundet' -

http://www.arbejdsophold.dk/Spanien.htm findes ikke på serveren - taler du om en lokal kopi hos dig selv? Eller taler du om et link på en lokal kopi hos dig selv?

Lisbeth Schrøder skrev:men hvorfor ER den der overhovedet?

Det er den heller ikke - i hvert fald ikke på serveren.

Lisbeth Schrøder skrev:Når jeg søger på http://www.arbejdsophold.dk på Firefox, kommer flere sider frem i boxen nedenunder

Jeg begynder at få en mistanke om, at det er Google, du snakker om, og at det måske også er der, du finder en side 2 og siden Spanien.htm. I så fald, så skal du bare være tålmodig. Google finder selv ud af at rette til de nye filnavne, men det tager måske et par uger.

Det er muligt at lave noget på serveren, så det går hurtigere, men den ændring er meget mere nørdet, end det du hidtil har kæmpet med, så jeg tror, det er bedst, at du bare venter.

Alternativet er at du tilretter alle filnavnene til htm i stedet for html - med risiko for at du laver fejl undervejs. Det er både filernes navne og linkene til dem i menuen, der i så fald skal rettes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth » søn maj 01, 2011 19:57

Kim Ludvigsen skrev:Det er muligt at lave noget på serveren, så det går hurtigere, men den ændring er meget mere nørdet, end det du hidtil har kæmpet med, så jeg tror, det er bedst, at du bare venter.

Alternativet er at du tilretter alle filnavnene til htm i stedet for html - med risiko for at du laver fejl undervejs. Det er både filernes navne og linkene til dem i menuen, der i så fald skal rettes.

Fakta er, at siden ændres i IE9 - ganske lidt, men orddelinger følges ikke, og tilsyneladende kan jeg ikke få det ændret med at uploade siderne påny. Det fungerer fint i Firefox. Her og nu kan jeg ikke (læs: tør ikke) ændre/tilrette mere - mit 'indre RAM' er totalt opbrugt. Vil vente til imorgen og spørge min server-mand, om han umiddelbart kan se forskellen på IE9 og Firefox. Skulle nemlig sikkerhedskopiere mine filer her til aften, og det viste sig, der var noget forkert med hjemmesiden. Men det vil jeg ikke komme ind på nu.
Lisbeth

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 20:18

Jeg ved ikke, hvad du mener med orddelinger. Den almindelige betydning er, at et ord opdeles i flere dele ved linjeskift og med en bindestreg.

Som fx i disse kunstigt ombrud-
te linjer, hvor der er indsat bin-
destreger.

Men sådan nogle orddelinger virker ikke på hjemmesider, medmindre man bruger en speciel kode (som du ikke har på din side), så måske du tænker på noget andet?

Hvis du mener, at linjerne ikke deles samme sted, så kan det have noget at gøre med små forskelle i skriftstørrelser eller breddeangivelser i henholdsvis IE9 og Firefox - omend den slags problemer var langt værre med ældre udgaver af IE.

Men ellers er det nok en god ide at holde en pause, du må være godt rundtosset efterhånden på grund af problemerne. Det hjælper sikkert at få det hele lidt på afstand, før du gør mere ved det. Du kan så glæde dig over, at det faktisk bliver nemmere efterhånden, så det ikke bliver så slemt næste gang, du skal lave noget om på hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » søn maj 01, 2011 21:02

Kim Ludvigsen skrev:Jeg ved ikke, hvad du mener med orddelinger. Den almindelige betydning er, at et ord opdeles i flere dele ved linjeskift og med en bindestreg.

Som fx i disse kunstigt ombrud-
te linjer, hvor der er indsat bin-
destreger.

Men sådan nogle orddelinger virker ikke på hjemmesider, medmindre man bruger en speciel kode (som du ikke har på din side), så måske du tænker på noget andet?

Hvis du mener, at linjerne ikke deles samme sted, så kan det have noget at gøre med små forskelle i skriftstørrelser eller breddeangivelser i henholdsvis IE9 og Firefox - omend den slags problemer var langt værre med ældre udgaver af IE.

Men ellers er det nok en god ide at holde en pause, du må være godt rundtosset efterhånden på grund af problemerne. Det hjælper sikkert at få det hele lidt på afstand, før du gør mere ved det. Du kan så glæde dig over, at det faktisk bliver nemmere efterhånden, så det ikke bliver så slemt næste gang, du skal lave noget om på hjemmesiden.

Det er godtnok svært at få slukket på den knap, når der vitterligt er nogle hængepartier. Det du forklarer om orddelinger på hjemmesider, vidste jeg slet ikke. OG - på Firefox står alle orddelinger, som de er udført med KompoZer uden nogen speciel kode. Der er mange orddelinger, fordi der er mange billeder, som danner smallere brødtekst afsnit. På KompoZeren deles ordene med et almindeligt mellemrum efter stregen (f.eks. ord- deling). Og som sagt, dette opfattes korrekt af Firefox - men ikke af IE9. Skulle nok tilføje, at det også opfattedes rigtigt med IE8. Men nu vil jeg alligevel gå ind og få noget FISK, det skulle være så sundt.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 21:46

Lisbeth Schrøder skrev:Det du forklarer om orddelinger på hjemmesider, vidste jeg slet ikke. OG - på Firefox står alle orddelinger, som de er udført med KompoZer uden nogen speciel kode. Der er mange orddelinger, fordi der er mange billeder, som danner smallere brødtekst afsnit.

Okay, nu er jeg med. Det er orddelinger, du har lavet manuelt ved at indsætte bindestreg og mellemrum eller ny linje. Dem overså jeg i første omgang.

Du må ikke lave orddelinger på den måde. Problemet er, at du ikke kan vide, hvor lang linjen er hos den besøgende, fordi der fx kan være valgt en anden skrifttype eller tekststørrelse, end den du har hos dig, når du indsætter orddelingerne. Det betyder fx, at det kan se sådan ud hos den besøgende:

langt bedre og korrekt udtale af det pågældende sprog. Når du påtager
dig arbejde i ud- landet, kan du tilmed påregne, at opholdet tæller med

Forskellen på IE og Firefox er nok netop, at teksten ikke fylder det samme, så orddelingerne ikke passer med det, du har lavet.

Den rigtige måde at lave orddelinger på er noget besværlig, dels fordi det skal gøres i kodevisning, og dels fordi der skal indsættes en masse "bindestreger", fordi du netop ikke kan vide, hvor linjerne og dermed ordene deles.

Koden for orddeling - ­ - skal derfor indsættes manuelt alle de steder, hvor man mener, det kan være en fordel at få delt et ord. ­ fortæller browseren, at her kan ordet deles, hvis der ikke er plads til hele ordet på linjen. Browseren indsætter så selv bindestreg og skifter linje. Det er ikke ret mange hjemmesider, som benytter orddeling, men jeg gør det på nogle af mine sider, hvis spalten bliver meget kort på grund af et billede.

Her et eksempel fra en af mine sider:

Det kan være i form af et hånd­af­tryk på tø­jet, en lil­le af­teg­net stri­be på kin­den, eller ved at smø­re hele an­sig­tet ind, så selv den mør­kes­te thai bliver mere hvid end en ny­an­kom­met dansker.

Som du kan se, har jeg indsat koden ved næsten hver eneste stavelse, undtagen ved nogle ord som jeg har bedømt ikke bør deles. Heriblandt det sidste ord i et afsnit.

På den færdige side ser alt fint ud, men som du kan se, bliver koden noget mere uoverskuelig, så det fx er sværere at fange stavefejl eller dumme formuleringer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt