Lisbeth Schrøder skrev:Det du forklarer om orddelinger på hjemmesider, vidste jeg slet ikke. OG - på Firefox står alle orddelinger, som de er udført med KompoZer uden nogen speciel kode. Der er mange orddelinger, fordi der er mange billeder, som danner smallere brødtekst afsnit.
Okay, nu er jeg med. Det er orddelinger, du har lavet manuelt ved at indsætte bindestreg og mellemrum eller ny linje. Dem overså jeg i første omgang.
Du må ikke lave orddelinger på den måde. Problemet er, at du ikke kan vide, hvor lang linjen er hos den besøgende, fordi der fx kan være valgt en anden skrifttype eller tekststørrelse, end den du har hos dig, når du indsætter orddelingerne. Det betyder fx, at det kan se sådan ud hos den besøgende:
langt bedre og korrekt udtale af det pågældende sprog. Når du påtager
dig arbejde i ud- landet, kan du tilmed påregne, at opholdet tæller med Forskellen på IE og Firefox er nok netop, at teksten ikke fylder det samme, så orddelingerne ikke passer med det, du har lavet.
Den rigtige måde at lave orddelinger på er noget besværlig, dels fordi det skal gøres i kodevisning, og dels fordi der skal indsættes en masse "bindestreger", fordi du netop ikke kan vide, hvor linjerne og dermed ordene deles.
Koden for orddeling - ­ - skal derfor indsættes manuelt alle de steder, hvor man mener, det kan være en fordel at få delt et ord. ­ fortæller browseren, at her kan ordet deles, hvis der ikke er plads til hele ordet på linjen. Browseren indsætter så selv bindestreg og skifter linje. Det er ikke ret mange hjemmesider, som benytter orddeling, men jeg gør det på nogle af mine sider, hvis spalten bliver meget kort på grund af et billede.
Her et eksempel fra en af mine sider:
Det kan være i form af et hånd­af­tryk på tø­jet, en lil­le af­teg­net stri­be på kin­den, eller ved at smø­re hele an­sig­tet ind, så selv den mør­kes­te thai bliver mere hvid end en ny­an­kom­met dansker.Som du kan se, har jeg indsat koden ved næsten hver eneste stavelse, undtagen ved nogle ord som jeg har bedømt ikke bør deles. Heriblandt det sidste ord i et afsnit.
På den færdige side ser alt fint ud, men som du kan se, bliver koden noget mere uoverskuelig, så det fx er sværere at fange stavefejl eller dumme formuleringer.
Mvh.
Kim Ludvigsen