Hastighed

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hastighed

Indlægaf Erikdeplace » søn maj 29, 2011 14:54

Via glasfiberkabel får jeg fra elværket leveret op til 30 Mb. Deraf er jeg normalt kun i stand til at få fat i 12-15 Mb til min computer. På elværket forklarer man, at det er p.g.a. af min 6 m lange - ikke voldsomt sofistikerede - ledning mellem deres "kasse" og min trådløse rooter. Så den skal naturligvis udskiftes ved lejlighed, men problemet er jo ikke stort. De 12-15 Mb er nok til mit brug. Men her det sidste par dage har jeg været voldsomt irriteret over meget sløv levering af sider. Målt med TDC's hastighedsmåler viste det sig, at jeg pludselig kun fik omkring 4 Mb ned og omkring 2 op. Jeg regnede med, at der måtte være problemer med signalet fra elværket. Men så prøvede min kone samme test med sin computer og fik resultatet 18 Mb/ 11 Mb. Altså "det normale", jeg også fik før. Så spørger jeg: Er det noget med min ca. 1½ år gamle A-book, der kan være skyld i fejlen. Jeg har lige vasket og renset den med Eusing og Adv. System Care - men uden at det gjorde nogen forskel på hastigheden. Nogen forslag??
Erik
Erikdeplace

Re: Hastighed

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 9:50

Jeg kan ikke forestille mig, at kablet skulle være flaskehalsen. Det burde kunne klare langt højere hastigheder end forbindelsen, medmindre det er over 20 år gammelt. Og det virker jo åbenbart også på din kones computer.

Der kan være mange forklaringer på den manglende hastighed. Da du prøvede hastighedsmåleren på de to computere, var det så lige efter hinanden, eller var der længere tid imellem? Prøv at lave en række målinger hurtigt efter hinanden, først på din computer, så din kones, så din og så din kones. Og sammenlign så.

På den måde skulle du kunne se, om problemet er på forbindelsen eller på din computer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » man maj 30, 2011 11:43

Vi kørte to-tre separate tests samtidig med få minutters mellemrum, hvor den gennemsnitlige forskel var ca. 17 på hendes og 5 Mb på min i download.
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 13:11

Ok, så ligger problemet ganske givet på din computer. Det svære bliver så at finde årsagen.

Har du prøvet at måle med forskellige programmer? Altså fx med både Firefox og Internet Explorer. Du kan evt. også prøve at lave en manuel hastighedstest med et FTP-program, hvor du bruger det til at hente en stor fil fra en FTP-server.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » man maj 30, 2011 17:02

Har nu prøvet TDC's hastighedstest adskillige gange både med Firefox og IE. Der er kun marginale forskelle. Ca. 5 ned og 2,5 op. Jeg har downloadet en Filezilla, men ved faktisk ikke, hvad jeg skal gøre med den. Har aldrig hørt om den før. Jeg tænkte først på, om der kunne være tale om at min AVAST var blevet automatisk opdateret på en måde, der indsnævrede indgangen. Men det anser jeg egentlig for usandsynligt. Skal jeg hellere pakke den bærbare sammen og køre ned til min gode PC-shop her i byen og give dem problemet?
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 30, 2011 21:22

Når hastigheden er den samme i både IE og Firefox, kan man sikkert godt gå ud fra, at det ikke er browseren, der er problemet.

En browser benytter protokollen HTTP til at overføre data. FileZilla bruger protokollen FTP til at oveføre. Når jeg foreslog et FTP-program, var det for at se, om begrænsningen ligger i HTTP-protokollen. Metoden er at finde en stor fil på en FTP-server og se, hvor hurtig den hentes.

Prøv at indtaste ftp://mirrors.dotsrc.org i feltet Vært i Filezilla, og klik så på Lyntilslut.

Du skulle nu gerne komme ind på Ålborg Universitets FTP-server. Klik dig ned gennem mapperne:
openoffice/stable/3.3.0
og prøv så at downloade den største fil i mappen ved at dobbeltklikke på den. I dette tilfælde filen:
OOo_3.3.0_Solaris_Sparc_install-wJRE_en-US.tar.gz
Downloadningen startes, og du kan aflæse hastigheden. Bemærk, at hastigheden vises i megabyte og ikke megabit.

Lav testen på begge computere lige efter hinanden.

Prøv evt. at downloade to gange på hver computer for at udelukke midlertidige flaskehalse, og slet den hentede fil bagefter, da du alligevel ikke skal bruge den til noget.

PC-shoppen kan også være en løsning, men den slags kan være dyrt. Hvis du ender med den løsning, vil det være en fordel, at du kan sige, at du har prøvet de her ting (forskellige browsere og FTP), så de ikke behøver at gøre det.

/openoffice/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » tirs maj 31, 2011 10:02

Jeg har fundet den fil, du omtaler: OOo_3.3.0 osv. Når jeg dobbeltklikker på den, får jeg hurtigt en meddelelse oppe i feltet til venstre, der siger: "Error: Disc. from Server. ECONNABORTED. Connection aborted" Jeg har prøvet at gå ind flere gange med samme resultat.
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 31, 2011 16:02

Jeg tør ikke sige, hvad der går galt på serveren, prøv evt. igen. Da jeg prøvede fik jeg også en fejl første gang, dog ikke den samme som dig.

Alternativt kan du prøve med en stor fil på en anden server, fx
ftp://mirrors.telianet.dk
skift til undermappen
ubuntu-releases/11.04/
hvor du kan prøve at hente filen:
ubuntu-11.04-alternate-amd64.iso

Husk at prøve et par gange på begge computere lige efter hinanden, så eventuelle midlertidige flaskehalse ikke driller.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » man jun 06, 2011 17:06

Tak for hjælpen. Jeg går ikke videre ad den vej nu, idet jeg skal flytte snart. Min computer kører stadig mellem 5-10 Mb, men det rækker - omend det irriterer lidt, at min kones computer fra samme router kører mere konstant omkring de 20/20! Men det er jo kvindernes tid nu. :D
Erikdeplace

Tilbage til Hjælp til alt