kompozer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

kompozer

Indlægaf jyskebertel » fre mar 23, 2012 23:35

Jeg lavede en hjemmeside i 2008 ved hjælp fra Kompozer.Nu vil jeg så gerne tilføre nye fotos og tekst til hjemmesiden. Men, i mellemtiden, har jeg mistet mine gemte index ( materialet jeg brugte dengang) til forside og flere links, som er på hjemmesiden. - Hvordan får jeg så skiftet fotos og tekst til hjemmesiden?

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; Trident/5.0)
jyskebertel

Re: kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør mar 24, 2012 5:00

Der er intet problem, for når du har hjemmesiden liggende på nettet, så har du jo en kopi af filerne på webhotellet.

Du har to muligheder: Du kan enten åbne hjemmesiden direkte i KompoZer via Filer => Åbn websted. Eller du kan hente siderne ned på din computer ved hjælp af et FTP-program eller en delt mappe i dit styresystem (se http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-sitemanager.php#mappe).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » lør mar 24, 2012 22:31

Hej.
Det svar blev jeg meget glad for! Det vil jeg forsøge mig med - mange tak!
Stor hilsen
Søren
jyskebertel

Indlægaf jyskebertel » ons mar 28, 2012 22:41

Hej Kim.
Nu har jeg det problem, at når jeg vil se billederne i docmappen, ja, så kan jeg kun se evt. tekst - billederne er bare rammer med et rødt kryds. Sådan var det ikke inden jeg mistede filerne i Kompozer!?
Hvad er gået galt?
Kan jeg bruge Kompozer-hæftet fra 2008 - eller skal jeg have et nyt?
Venlig hilsen
Søren Bertelsen
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 29, 2012 1:19

Hej Søren

Du er nødt til at forklare lidt nærmere, for jeg kender jo ikke din side eller din computer.

Er det når du ser på siden i KompoZer, du får vist rammer med røde krydser? Eller er det, når du ser siden på internettet? Og er det i sidstnævnte tilfælde før eller, efter du har redigeret siderne i KompoZer? Hvis det er, når du ser siderne i KompoZer, så fortæl, om du har overført filerne til din egen computer og hvordan, eller om du redigerer direkte i KompoZer.

Rammerne med de røde krydser vises, hvis billederne ikke kan findes. Det kan tyde på, at du ikke har fået overført billederne korrekt, eller at der er fejl i sidens koder. Hvis du har problemer med siderne på internettet, kan du give mig et link til dem, så kan jeg tjekke sidens koder m.m. og dermed nemmere se, hvad der kan være galt.

Du kan sagtens bruge hæftet, hvis det er den samme version af KompoZer, du bruger (version 0.7.10).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » tors mar 29, 2012 21:46

Hej Kim.
Hjemmesiden hedder: www.galleri16-bogense.dk
Hvis jeg er i Kompozer og klikker på filer/vis websted, kan jeg skrive adressen på hjemmesiden i boksen, som kommer frem - og så kommer hjemmesidens forside frem med links til forskellige kunstnere samt billeder.
Jeg har haft problemer med pcen. Som kørte med vista- Så lagde jeg windows 7 ind som styresystem. Men så mistede jeg alt hvad jeg havde i Kompozer! - Nu vil jeg have mine sider fra Kompozer, som jeg skal bruge for, at skifte billeder i kunstrenes links på forsiden af hjemmesiden.
Jeg har fundet doc-mappen fra webhotellet, og når jeg der klikker på de enkelte billedfiler, kan jeg se det enkelte billede. Men når jeg klikker på kunstnerens indexfil, ja, så kan jeg læse den evt. tekst om kunstneren - ikke se billederne, som bare er rammer med et rødt kryds.
Har også prøvet, at føre filer med musen fra doc-mappen til Kompozer, men der sker intet.

Venlig hilsen
Søren
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre mar 30, 2012 0:43

jyskebertel skrev:Hjemmesiden hedder: http://www.galleri16-bogense.dk
Hvis jeg er i Kompozer og klikker på filer/vis websted, kan jeg skrive adressen på hjemmesiden i boksen, som kommer frem - og så kommer hjemmesidens forside frem med links til forskellige kunstnere samt billeder.

Jep, så langt kan jeg følge dig, bortset fra, at det er filer => Åbn websted.

jyskebertel skrev:Jeg har fundet doc-mappen fra webhotellet, og når jeg der klikker på de enkelte billedfiler, kan jeg se det enkelte billede. Men når jeg klikker på kunstnerens indexfil, ja, så kan jeg læse den evt. tekst om kunstneren - ikke se billederne, som bare er rammer med et rødt kryds.
Har også prøvet, at føre filer med musen fra doc-mappen til Kompozer, men der sker intet.

Men jeg forstår ikke, hvad du mener med doc-mappen. Hvor har du fundet den? Og hvilket program bruger du til at åbne index-filen med?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » fre mar 30, 2012 16:28

Hej Kim.
Docs-mappen har jeg fundet via computer/min hjemmeside (et jeg jeg gav den, da jeg oprettede et netværksdrev efter dine anvisninger på din hjemmeside)
Når jeg klikker på computer/min hjemmeside, så kommer et vindue frem som indeholder 8-9 mapper bl.a docs -bin-databaser og logs----det er filmapper, står der under mapperne.
Inden jeg oprettede computer/min hjemmeside - da skrev jeg ftp. crusade .dk i adresselinien på den nyeste internet explorer browser. hvor jeg så kunne logge på med mit brugernavn og adgangskode, som Webmore fra Tdc gav os da jeg startede med at lave hjemmesiden i 2008.
Jeg åbnede indexfilen som lå i docs- filmappen: computer/min hjemmeside/docs, men kun rammer med røde kryds kommer frem. Samme sted ligger de enkelte billedfiler, som findes på hjemmesiden. Og disse kan jeg godt se, een ad gangen.
Hvilke oplysninger kan jeg give dig, for, at du kan se, om koden er rigtig, som du skrev tidligere?
Mvh
Søren
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre mar 30, 2012 17:40

Ok, nu er jeg vist med. Docs-mappen ligger stadig på serveren, og du åbner den som et netværkssted?

Jeg tror ikke, du kan redigere index-filen på den måde. Du skal overføre hele docs-mappen til din egen computer, altså fx kopiere den fra netværksstedet og ud på skrivebordet. Her kan du så åbne og redigere index-filen, og du skulle nu gerne kunne se billederne. Når du er færdig med at redigere, skal du overføre index-filen og eventuelle nye billeder til serveren, fx ved at kopiere den/dem tilbage til docs-mappen på netværksdrevet.

Alternativt kan du benytte den anden metode, jeg nævnte i mit første svar:
Du kan åbne hjemmesiden direkte i KompoZer via Filer => Åbn websted. Her skulle du gerne kunne se billeder og tekst og så udskifte med ny tekst/billeder og til sidst uploade via knappen Overfør i KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » fre mar 30, 2012 22:15

ja, jeg har oprettet et netværksted efter dine anvisninger på din hjemmeside. Du skrev, det var udmærket til at forny filer og redigere. Der var bare nogle begrænsninger med hensyn til, at flytte filer med musen til nogle særlige mapper. Men det kunne løses ved at kopiere til egen computer osv
Nu vil jeg prøve, at kopiere hele docs-mappen til f.eks skrivebordet. Så håber jeg på, at komme videre ad den vej.
I Kompozer har jeg prøvet filer/åbn websted - og så skrive: www.galleri16-bogense.dk - så kommer min hjemmeside frem. Men jeg kan ikke klikke på sidens links, så jeg kan redigere disse sider! Jeg har så prøvet, at klikke på Vis i browser...og så er det, der kommer røde kryds og (hvis jeg ikke gemmer den først) så kommer der en besked om, at jeg skal bruge et andet program til at åbne med. Og noget om, at hvis jeg ikke ventede denne forespørgsel....
Hvis jeg gemmer, og så vil se i browser, kan jeg se den, men hvis jeg så klikker på et af sidens links, får jeg en tom internetside. Så jeg spekulerer på, om det er index-siden som kommer frem, når jeg åbner i Kompozer?
Når jeg åbner hjemmesiden direkte i Kompozer, er det kun forsiden jeg kan redigere i (det ved jeg ikke om jeg kan)...de sider som ligger bag forsidens links, og som indeholder malerier og tekst, hvordan kan jeg få dem ind i Kompozer for redigering...ved at gøre, som du foreslår: ved at kopiere fra netværkstedet til f.eks skrivebordet?
Jeg vil i hvert fald prøve dit råd.
God weekend!

Mvh Søren
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre mar 30, 2012 23:43

jyskebertel skrev:ja, jeg har oprettet et netværksted efter dine anvisninger på din hjemmeside. Du skrev, det var udmærket til at forny filer og redigere.

Det er en god metode til at overføre filer. Ikke til at redigere. Meningen med denne metode er, at man har en kopi af filerne på sin egen computer, og når man så har redigeret som ønsket, overfører man de ændrede filer og eventuelle nye billeder til netværksstedet ved hjælp af musen.

jyskebertel skrev:I Kompozer har jeg prøvet filer/åbn websted - og så skrive: http://www.galleri16-bogense.dk - så kommer min hjemmeside frem. Men jeg kan ikke klikke på sidens links, så jeg kan redigere disse sider!

Du skal redigere siderne én ad gangen - evt. i hvert sit faneblad. KompoZer er et redigeringsprogram, så når du klikker på et link, kan du redigere det. Det virker ikke som et rigtigt link, før du ser siden i en browser. Se også sidst i dette indlæg.

jyskebertel skrev:Jeg har så prøvet, at klikke på Vis i browser...og så er det, der kommer røde kryds og (hvis jeg ikke gemmer den først) så kommer der en besked om, at jeg skal bruge et andet program til at åbne med. Og noget om, at hvis jeg ikke ventede denne forespørgsel....

Advarslen er for at forhindre slem kode i en hjemmeside i at skade din computer. Ligesom Windows advarer dig, når du vil åbne en downloadet fil. Hvis du selv har bedt om at få åbnet siden i en browser, skal du bare fortsætte, ellers skal du vælge at stoppe visningen.

Nu forstår jeg så også, hvorfor du får de røde krydser. Når du vil se siden i din browser lokalt, så sker der det, at index-siden gemmes på din computer. Men billederne ligger ikke på din computer, de ligger på nettet. De røde krydser vises fordi, billederne ikke kan findes. Hvis du i stedet vælger at gemme siden på nettet via knappen Overfør, og så ser på siden via browseren, altså ved at skrive webadressen http://www.galleri16-bogense.dk, så vil du få vist billederne. Der er dog et lille "men". Hvis du har tilføjet nye billeder, skal de tilføjes med en relativ sti, og de skal overføres til serveren. Jeg kan ikke lige huske, om KompoZer gør dette automatisk. I værste fald skal nye billeder overføres manuelt.

jyskebertel skrev:Når jeg åbner hjemmesiden direkte i Kompozer, er det kun forsiden jeg kan redigere i (det ved jeg ikke om jeg kan)...de sider som ligger bag forsidens links, og som indeholder malerier og tekst, hvordan kan jeg få dem ind i Kompozer for redigering...ved at gøre, som du foreslår: ved at kopiere fra netværkstedet til f.eks skrivebordet?

Enten kan du kopiere det hele til din egen computer og redigere. Når du vil redigere undersiderne skal du så blot indlæse dem i KompoZer i stedet for index-filen, altså skal du indlæse filen ullaaabjerg.html, hvis du vil redigere siden med Ulla Aabjerg. Det samme, hvis du vælger at redigere direkte via Filer => Åbn websted, så skal du indtaste adressen til undersiden, altså http://www.galleri16-bogense.dk/ullaaabjerg.html for Ulla Aabjergs side.

Du kan finde adressen til undersiderne ved at besøge dem med din browser og så kopiere adressen fra adressefeltet i browseren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » tirs apr 10, 2012 22:40

Hej Kim.
Jeg har bøvlet i mange dage.
Når jeg skriver ftp://brugernavn:kodeord@ftp.crusade.dk - -ja, så får jeg bare en besked om, at mappen ikke kan åbnes. Vær sikker på, at du har ret til at åbne siden osv
Den besked fik jeg også da det virkede for mig i 2008, da jeg lavede hjemmesiden efter dine anvisninger i Kompozer. Det har jeg et gammelt notat om. Men jeg husker ikke, hvad jeg så gjorde.
Kan du hjælpe her? Ellers, må jeg nok opgive, at få lagt nye fotos ind på hjemmesiden.
Venlig hilsen
Søren-
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 11, 2012 0:13

Det kan være, du skal angive en undermappe eller lignende. Du kan evt. i stedet prøve med et rigtigt FTP-program som FileZilla:
http://filezilla-project.org/download.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jyskebertel » tirs apr 24, 2012 23:07

Hej Kim.
Din plageånd er tilbage.
Nu har jeg arbejdet med FileZilla nogen tid. Jeg får også oprettet forbindelse til ftp-serveren gennem FileZilla.
I indstillinger har jeg prøvet med passiv (som anbefales), men så kommer der ingen mapper frem i højre indholdsrude. Det gør der hvis jeg vælger aktiv overførsels tilstand. Så dobbeltklikker jeg på dockmappen, og jeg kan se alle denne mappes filer. Jeg sletter så den gamle fil i dockmappen og lægger den nye side (som jeg har lavet i Kompozer - efter at have gemt den der og også set den i browser der) over i dockmappen, med musen. De nye billedfiler lægger jeg også over med musen. Så lukker jeg FileZilla ned, åbner min hjemmeside, men de nye filer vises overhovedet ikke!?
Har også fjernet fluebenet for passiv i internetindstillinger under avanceret.
Hvad kan der dog være galt....?
Er det min udbyder Tdc-Hosting---som også anbefalede mig FileZilla i stedet for IE, som er for dårlig? Det er ikke deres gratis server, jeg bruger. Men betaler som forretningsdrivende.
Venlig hilsen
Søren Bertelsen
jyskebertel

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 25, 2012 1:08

Det mest sandsynlige årsag efter din beskrivelse er, at browseren ikke får opdateret siden. Gå ind på siden, og tryk på CTRL + F5. Det skulle gerne gennemtvinge en opdatering af siden. Prøv evt. med forskellige programmer som fx Internet Explorer og Firefox.

Hvis det ikke gør nogen forskel, så giv os adressen til siden og fortæl lidt om forskellen på den gamle og den nye side, så det er muligt at vide, hvilken af dem, vi andre får vist.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til alt