ændring af kolonners bredde

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

ændring af kolonners bredde

Indlægaf lathana » fre maj 11, 2012 21:17

Hej

Jeg har for et år siden lavet en hjemmeside. Jeg har forsiden og 6 undersider. Nu er jeg nødt til at ændre kolonnernes bredde pga. ændret tekst. Det fungerede fint på de første 3 undersider, men nu får jeg en fejl hver gang jeg prøver. Den skriver: KompoSer virker ikke windows prøver at finde en løsning?

Jeg skal lige sige at selve programmet jeg har på computeren hedder KompoZer!!

Håber nogen kan hjælpe mig.

Mvh. Lone

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)
lathana

Re: ændring af kolonners bredde

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 12, 2012 6:54

Hm, underligt med stavefejlen, men det kan være mig, der har skrevet forkert et sted i oversættelsen.

Det lyder som en meddelelse fra Windows og ikke fra KompoZer. Går programmet ned, eller hvad sker der, når du får meddelelsen?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » lør maj 12, 2012 7:02

Først låser programmet. Herefter "sletter" den alt på siden hvorefter fejlen kommer frem. Og herefter lukker programmet ned. Nu vil jeg lige forsøge mig igen, og hvis fejlen kommer skriver jeg den lige ned.

Jeg har windows 7.
lathana

Indlægaf lathana » lør maj 12, 2012 7:07

Fejlen kommer frem. Den lyder Komposer holdt op med at fungere. Windows søger efter en løsning på problemet. Bagefter kommer en ny boks: Et problem var skyld i at programmet holdt op med at fungere korrekt. Windows lukker programmet og giver dig besked hvis der findes en løsning.

Tror du stadig det er Windows?
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 12, 2012 20:14

Ok, så er det en besked fra Windows i forbindelse med, at KompoZer går ned.

Hvad laver du, når det sker? Laver du det samme hver gang det sker, eller laver du noget forskelligt?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » lør maj 12, 2012 20:30

Det eneste jeg gør er at ændre i kolonnernes bredde. Jeg har dog også testet om den gjorde det samme hvis jeg ændrede i teksten og det gør den ikke. Jeg forstår bare ikke hvorfor den godt kunne ændre bredden i de første 3 undersider?
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 12, 2012 21:16

Det kan tyde på, at det er den specifikke ændring, der får programmet til at gå ned. Prøv at give mig adressen til siden, og beskriv så trin for trin, hvordan du prøver at ændre spaltebredden, så vil jeg prøve, om det samme sker her.

Og fortæl også, hvad du vil ændre spaltebredden til. I værste fald kan jeg foretage ændringen for dig ved at tjekke koderne "i hånden" og så sende den ændrede fil til dig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » søn maj 13, 2012 6:27

Min hjemmeside hedder lathana.dk og det er siderne kontakt, velkomst, og galleri jeg mangler. Jeg åbner siden, klikker på en af undersiderne for at få kolonneinddelingen frem øverst. Herefter ændrer jeg størrelsen ved at trække imellem kolonnerne. Størrelserne skal være 104, 105, 150, 150, 105, 104 og herefter trykker jeg på gem (hvis den altså ikke er nået at gå ned mens jeg trækker i kolonnerne).

Men hjemmesiden giver jo ikke adgang til at du kan rette i den?
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 13, 2012 7:49

Af ren nysgerrighed, har du lavet siden i KompoZer fra starten af, eller har du først lavet den med et andet program og så bagefter er gået over til at bruge KompoZer?

Når jeg spørger, så er det fordi, du bruger tabeller til sidens layout, og det er ikke den bedste måde, og heller ikke en metode, som KompoZer lægger op til at bruge. Det ville have været bedre at bruge CSS, hvilket også ville have gjort det nemmere at ændre bredderne i menuen (så skulle det kun gøres ét sted i stedet for på hver side). Men du kan selvfølgelig sagtens fortsætte med den nuværende metode, det er trods alt nemmere end at skulle starte forfra med layoutet.

Nu, hvor jeg læser din beskrivelse af fremgangsmåden, så tror jeg nok, jeg har hørt om andre med det problem. Der er heldigvis andre metoder til at ændre bredderne. Jeg kan ikke selv efterprøve, om min KompoZer har samme fejl lige i øjeblikket, fordi jeg ikke har adgang til en Windows, og min KompoZer i Linux er en anden version.

Jeg kan ikke rette i din side på serveren, men jeg kan hente siderne og rette dem på min computer og så sende dem til dig. Herefter kan du uploade dem til serveren. Du kan dog også selv prøve med nedenstående, hvis du har mod på det.

Du vil gerne ændre til forskellige bredder på menupunkterne, og du bruger også forskellige bredder i øjeblikket. Hvorfor ikke bare bruge samme bredde på dem? Det er pænere.

Nå, men til den alternative metode:
Åbn en siden i KompoZer.
Klik på fanen Kildekode.
Find nedenstående kode, det er din menu:

<td style="width: 122px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;"><a href="index.html">Velkomst</a></td>
<td style="width: 120px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;"><a href="Send%20et%20kort.html">Send et kort</a></td>
<td style="width: 120px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;"><a href="Maanedens%20fotograf.html"><span style="text-decoration: underline;">Månedens fotograf</span></a></td>
<td style="width: 120px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;">Galleri</td>
<td style="width: 120px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;"><a href="gaestebog.html"><br></a></td>
<td style="width: 116px; background-color: black; font-family: Cambria; color: white; text-align: center; height: 40px;"><a href="kontakt.html">Kontakt</a></td>

Linjeskiftene er desværre nok ikke så overskuelige som i det ovenstående, så de er lidt sværere at få overblik over. Det, der skal rettes, er tallene ud for width, altså fx 122px skal ændres til fx 105px, eller hvad du nu vil have. Jeg ville som sagt rette dem, så de alle er lige brede. Der er flere steder, hvor der er kode, der starter med <td style="width: 122px, du kan evt. lede efter menuteksterne, og så gå baglæns til du finder koden. Altså søg efter Velkomst i siden, og find så koden <td style="width: 122px til venstre herfor. Gentag med Send et kort osv.

Efter rettelserne, så klik på fanen Normal, og du skulle nu gerne have de ønskede bredder. Gentag med de andre sider.

Hvis du synes, det er for svært, så sig til, så kan jeg gøre det for dig. Men desværre nok først i løbet af en dag eller to.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » søn maj 13, 2012 8:08

Hjemmesiden er lavet i KompoZer fra start af, men jeg havde nogle problemer med at få det til at virke med CSS og valgte derfor at lave den på denne måde. Og ja det er lidt mere besværligt når der skal rettes men hellere det og så det virker ;-) Jeg vil gøre som du foreslår og hvis jeg får yderligere problemer skriver jeg igen.

Tusind tak for din tid. Hvor er det dejligt med hurtig og forståelige svar!!

Mvh. Lone
lathana

Indlægaf lathana » søn maj 13, 2012 8:43

Det var let og overskueligt at få ændret kolonnerne på den måde. Siden virker som den skal nu :-) Og jeg valgte at lave alle kolonnerne ens størrelse.

Tak for hjælpen endnu engang.
lathana

Indlægaf lathana » lør jun 02, 2012 11:25

Hmmm der er noget galt med mine 6 kolonner. Jeg har ændret dem alle til 150px. Jeg forener sommertider 4 kolonner i en række og de sidste to. Men så ændrer den i kolonnebredden på hele siden?

Kan du fortælle mig hvad jeg har gjort galt?
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 02, 2012 16:55

Jeg er nok nødt til at se koden for at kunne se, hvad du helt nøjagtigt gør. Jeg forstår heller ikke umiddelbart, hvad du vil opnå. Har du mulighed for at uploade en prøveside?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » lør jun 02, 2012 17:55

Ja det kan jeg gøre. Kan du forklare mig hvordan jeg oploader en prøveside?
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 02, 2012 23:18

Åbn siden i KompoZer => lav de pågældende ændringer => klik på menupunktet Filer => Gem som => gem siden med et navn som fx testside.html => upload siden til serveren => fortæl mig at siden er uploaded, og hvilket filnavn den har, så jeg kan se siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne