ændring af kolonners bredde

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: ændring af kolonners bredde

Indlægaf lathana » søn jun 03, 2012 7:37

Det prøvede jeg også igår men det virker ikke. Så skal der bruges en kode for at logge på ? ftp://lathana.dk@lathana.dk/public_html/testside.html

Men jeg må arbejde videre med det, og se om jeg kan finde ud af det. Må der være bindestreg i navnene? Jeg har bl.a. kaldt min indexside for index-da og den engelske index-en.

Mvh. Lone
lathana

Indlægaf lathana » søn jun 03, 2012 8:51

Nå jeg fandt ud af at index siden ikke må hedde andet :-) Så nu har jeg valgt at lægge det hele ud på nettet så du kan se hvad jeg mener. Det er på hjemmesiden www.lathana.dk fanen månedens fotograf. Der kan du se at kolonnerne ikke er lige store. Men det er kun når jeg lægger det ud i browseren som for mit vedkommende er Explorer 8.
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 03, 2012 9:36

lathana skrev:Det prøvede jeg også igår men det virker ikke. Så skal der bruges en kode for at logge på ? ftp://lathana.dk@lathana.dk/public_html/testside.html

Det er heller ikke den adresse, jeg skulle have. Jeg skulle blot have navnet testside.html, så kunne jeg finde siden på lathana.dk/testside.html - hvis ikke du havde fjernet den igen.

lathana skrev:Men jeg må arbejde videre med det, og se om jeg kan finde ud af det. Må der være bindestreg i navnene? Jeg har bl.a. kaldt min indexside for index-da og den engelske index-en.

Bindestreg er tilladt - det er endda anbefalet som ordadskiller i stedet for mellemrum eller understreg (_). Som du har fundet ud af, skal forsiden hedde index.html, men alle de andre sider vil fungere fint med bindestreg - også den engelske forside.

Jeg tør ikke sige, hvad der går galt med din menu. Jeg har ikke særligt meget styr på tabeller, så jeg kan ikke se, hvad der går galt. Umiddelbart ser koden ud til at være ens med de andre sider, men der sker en lille forrykkelse på 1 eller 2 punkter. Du kan evt. prøve at kopiere koden til menuen fra forsiden og så indsætte den i stedet for den nuværende kode på den/de andre sider.

Hvis du kopierer fra og med:
<table style=
til og med:
<a href="Kontakt-da.html">Kontakt</a></td></tr>
Får du det hele med.

Efter at have prøvet at klikke mig frem og tilbage mellem siderne lidt mere, tror jeg, det er overskriften, der ikke er ens på alle siderne, og som derfor ændrer bredden. Ovenstående skulle løse problemet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lathana » søn jun 03, 2012 9:38

Tak Kim det vil jeg prøve :-)
lathana

Indlægaf lathana » fre jun 08, 2012 13:35

Hej igen Kim

Nu har jeg prøvet på alle måder at få kolonnerne til at stå pænt. Både på dansk og engelsk. Og i IE, firefox og chrome. Med hjælp fra en god ven er det lykkes. Næsten. Månedens fotograf på dansk bliver ved med at flytte på kolonnerne. Jeg har lavet en testside som du kan se her http://www.lathana.dk/testside.html

jeg håber at du har et forslag til hvad søren der kan være galt. Pænt er det ikke.

Mvh. Lone
lathana

Indlægaf baks » fre jun 08, 2012 14:13

Hej Lone.

Det er kun i Internet Explorer kolonnerne ændrer sig på siden "Månedens fotograf". I Firefox og Google Chrome står alle kolonner snorlige, når man
skifter mellem siderne. Jeg er sikker på Kim kan gennemskue det, når han kommer på banen.

baks
baks

Indlægaf lathana » fre jun 08, 2012 15:07

Det er kun i Internet Explorer kolonnerne ændrer sig på siden "Månedens fotograf".

Du har helt ret baks. Det var jeg godt klar over men fik ikke præciseret det :-) Tak for hjælpen.
lathana

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jun 08, 2012 15:18

Jeg har ikke umiddelbart adgang til en Internet Explorer, så jeg kan ikke tjekke. Men når jeg ser på siden, kan jeg se, at feltet med månedens fotograf adskiller sig fra de andre ved at teksten fylder mere. Måske problemet er, at feltet udvides for at give plads til teksten? Evt. sammenholdt med at programmerne måske angiver forskellige afstande mellem en celles ramme og indhold (padding).

Prøv evt. at angive en padding på 0 på siden. Det kan gøres ved at gå ind i sidens kildekode, lige over koden </head> indsætter du:
<style>
* { padding:0;}
</style>

Bemærk, at dette kan give andre ændringer på siden, så fjern koden igen bagefter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Foregående

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne