Kommandoen "kør som" i Windows XP

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kommandoen "kør som" i Windows XP

Indlægaf s.t.juhl » søn jan 20, 2013 19:09

Hejsa alle I kloge hoveder på dette glimragende site! :D

På en computer med Windows XP har nogen spilleglade unger maget det således, at der når man starter computeren automatisk bliver præsenteret for en dialogboks med titlen "Kør som", hvor man så skal vælge, hvorvidt man vil køre som "sig selv" eller som "administrator". :shock:

Kan nogen her hjælpe mig med at hjælpe ejeren af computeren med at deaktivere denne dialogboks? :wink:

Jeg har søgt i den indbyggede Windows XP-hjælp, men kunne kun finde anvisning på, hvorledes man opretter denne boks - ikke hvordan man fjerner den! :?

Håber derfor at få hjælp her! :wink:

De bedste hilsener
Susanne

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; Trident/5.0; BOIE9;ENUSMSE)
s.t.juhl

Re: Kommandoen "kør som" i Windows XP

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jan 21, 2013 10:13

Jeg er ikke lige med på, hvad det er for en boks. Har du mulighed for at tage et skærmbillede og indsætte det her?

Du kan finde en vejledning til at tage et skærmbillede og indsætte det på denne side:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » ons jan 23, 2013 0:06

@ s.t.juhl

Jeg er også usikker på hvad det er for en melding (dialogboks) der dukker op nå maskinen med XP, når den ellers er klar til at bruges.
Men er det således at du (den egentlige ejer af PC'en) må skrive/identificere sig med et passord ?
Hvis dette er tilfældet. Kan I tage de spilleglade ungdomerne, hård i ørene og bede om passordene de har lagt ind. Eller om I er svoren tilhænger af fri barneopdragelse, gå ind i maskinens Bios og (og som overordnet administrator) slette og rette på passord.

Men K. Ludvigsen er mer kyndig i den slags end jeg. Han kan sikkert hjelpe bedre. Og der er også flere andre her inde der er hjæplsomme.

Hvis Bios høres afskrækkende ud for dig, skal du bare tage det rolig. Det er ikke så vanskelig: bare følg med på hjælpe-teksten hele tiden. Der får du hele tiden - besked på forhånd - hvad der sker hvad du trykker Y (ja) eller N (nej).
Og skulle der gå ged i den, så vil du ved sidste alternativ (øverst til højre) få spørgsmål om du vil save the change ? pluss et alternativ: save as default (det vil sige, at sætte Bios tilbage som da maskine blev levert som ny.

Kom gerne tilbage og fortel os hvordan det går.
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Så der går let kuk i kassen.
Hans

Indlægaf Kellox » lør nov 02, 2013 10:34

Det irriterende dialogfelt "Kør som" ved opstart af Windows XP SP3 er først for nylig begyndt at vise sig på min pc. Jeg er eneste bruger, så jeg tror ikke, at det er børn eller børnebørn, der har skruet på indstillingerne. Enten er det Windows opdateringer, der står bag, eller også er det brugen af programmer, som automatisk "rydder op" i registreringsdatabasen. Programmer som Glary Utilities 3 og Wise Care 365 regulerer som standard ved basen - oftest med et godt resultat, men måske synes programmøren, at "Kør som" er godt?

Jeg vedhæfter 2 screenshots af dialogfeltet, og så håber jeg, at nogen kan hjælpe os stakkels XP-brugere af med den lille irritation. På forhånd tak.
Vedhæftede filer
Kør som 2.jpg
Kør som 1.jpg
Kellox

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 02, 2013 19:29

Hvis engelsk ikke er et problem, så prøv at tjekke dette indlæg:
http://forums.thinkbroadband.com/window ... lease.html

Problemet kan åbenbart opstå, hvis du får installeret et program, som kræver administratorrettigheder. Tre af dem i tråden fik problemet i forbindelse med et program til et DVD-drev.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kellox » søn feb 16, 2014 15:59

Afsløring af Kør som ... 8)
I lang tid har jeg af en eller anden grund (som måske er opdaget nu) været fri for dialogfeltet Kør som ved opstart af XP. For 2 dage siden dukkede det imidlertid op igen, og det skete umiddelbart efter installation af 9 stk. sikkerhedsopdateringer fra Microsoft. Jeg er ikke i tvivl om, at dialogfeltet dukker op som følge af opdateringen og er tænkt som en beskyttelse af pc'en - og jeg har vist også fundet frem til, hvor den lille fyr gemmer sig i registreringsdatabasen:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Search Assistant\ACMru\5603. Her ligger der to filer:
ab (standard) REG_SZ (ingen værdi)
ab 000 REG_SZ Kør som
De to filer ligger også i den underliggende mappe, 5604.
Jeg har ikke tilstrækkelig kendskab til at kunne tolke fil-betegnelserne, så jeg forlod reg.basen uden at ændre på noget.
Efterfølgende kørte jeg et program til renselse af reg.basen (Wise Care 365) - uden held, dialogfeltet kom stadig frem ved opstart.
Det, som øjensynlig har virket er, at jeg slettede alle nyere cookies (med CookieMonster, som er freeware) og i samme arbejdsgang slettede al historik og cookies i mine to browsere, IE og Google Chrome. Hvilken af disse "øvelser" der var udslagsgivende, ved jeg ikke, men det er også ligemeget, for det er fint med en ordentlig oprydning en gang imellem.
Jeg håber, at andre kan bruge denne enkle metode, som nok først og fremmest ligger i at fjerne alle cookies.
Vedhæftet er et screendump af mapperne i registreringsdatabasen, hvor de omtalte filer fandtes.
Vedhæftede filer
Reg Kør som.jpg
Kellox

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 16, 2014 16:42

Sletning af cookies og historik kan ikke have rettet problemet. Cookies og historik bruges kun internt i browseren - de har hver deres egne - og bruges ikke af Windows og de påvirker heller ikke Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kellox » søn feb 16, 2014 23:54

Tja, inderst inde tænkte jeg nok, at det ikke kunne være dét :wink:
Ærgerligt, for så aner jeg ikke, hvordan jeg fik det irriterende åbnings-skilt væk. Men væk er det altså, og det forbliver nok væk ... med mindre der alligevel kommer flere opdateringer fra Microsoft :D

Vi lader det ligge nu.

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kellox

Tilbage til Hjælp til alt