Afsløring af Kør som ...
I lang tid har jeg af en eller anden grund (som måske er opdaget nu) været fri for dialogfeltet Kør som ved opstart af XP. For 2 dage siden dukkede det imidlertid op igen, og det skete umiddelbart efter installation af 9 stk. sikkerhedsopdateringer fra Microsoft. Jeg er ikke i tvivl om, at dialogfeltet dukker op som følge af opdateringen og er tænkt som en beskyttelse af pc'en - og jeg har vist også fundet frem til, hvor den lille fyr gemmer sig i registreringsdatabasen:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Search Assistant\ACMru\5603. Her ligger der to filer:
ab (standard) REG_SZ (ingen værdi)
ab 000 REG_SZ Kør som
De to filer ligger også i den underliggende mappe, 5604.
Jeg har ikke tilstrækkelig kendskab til at kunne tolke fil-betegnelserne, så jeg forlod reg.basen uden at ændre på noget.
Efterfølgende kørte jeg et program til renselse af reg.basen (Wise Care 365) - uden held, dialogfeltet kom stadig frem ved opstart.
Det, som øjensynlig har virket er, at jeg slettede alle nyere cookies (med CookieMonster, som er freeware) og i samme arbejdsgang slettede al historik og cookies i mine to browsere, IE og Google Chrome. Hvilken af disse "øvelser" der var udslagsgivende, ved jeg ikke, men det er også ligemeget, for det er fint med en ordentlig oprydning en gang imellem.
Jeg håber, at andre kan bruge denne enkle metode, som nok først og fremmest ligger i at fjerne alle cookies.
Vedhæftet er et screendump af mapperne i registreringsdatabasen, hvor de omtalte filer fandtes.