skrivefejl en masse

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

skrivefejl en masse

Indlægaf Hans » ons aug 28, 2013 23:51

Kære Firefox (FF) venner.

Har altid brugt FF netlæser, og har vært godt fornøjd med denne, i mer end ti år. Jeg er ikke nogen særlig IT-tekniker. Og roder næsten aldrig med nogen slags indstillinger på min PC.

Men for ca. en mdr. siden, begyndte skrivingen (tastatur) at slå sig vrang. Og da kun når jeg brugte FF, og i Windows (når jeg f.eks. skal lagre lagre en fil et eller andet sted på PCën og skal give filen et navn). Uanset hvilken tast jeg trykker, kommer enten kun (et eller to eller tre q'er) andre ganger det bogstav jeg trykker, plus et eller flere q'er.
Samt (vist nok alle genvejs-taster) ville ikke lystre : faner blev lukket når de ikke skulle. Og svært ofte når jeg skulle skrive et stort bogstav, kom opp (noget som på norsk kaldes Kladdeblok (Dette er en JavaSript- kladdeblok) o.s.v. i en lang elendighed.

Jeg prøved alle slags råd jeg fant på Internet, b.a. afindstalering af Engelsk Tastatur og 8 - 10 andre mulige løsninger. Som jeg ikke lenger husker. - jo foresten der var et forslag til problemløsning jeg ikke anså mig kyndig nok til: gå ind i reg.log/reg.fil system ? og endre teksten i en eller anden fil.
Jeg kan vel altid gøre det; men da må jeg en-100%- idiot-sikret støtte fra nogen som ser sig habil på området..

Før gik det fint at skrive i Thunderbird eller i Notisblok og WordPad. Men nu har skriveproblemerne og "spredt" sig til disse også.

Har sevfølgelig foretaget en dyp-skanning med mit ellers så pålidelige Avira, uden der blev fundet noget mistænkelig. Jeg har "sat maskine tilbage" fra et gendanels-pungt, hvorfra jeg ved at pc'en ikke havde nogen problemer.

I forstår sikkert at jeg holder på at få fnat. Dette råb på hjelp til alle FF solide brugere (ser der er flere af dem inde på Ludviks hjørne). Dette indlæget har jeg måtte gå ned på bibliotek at skrive, fragte filen med hjæm, og sende fra min egen PC.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:23.0) Gecko/20100101 Firefox/23.0
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Så der går let kuk i kassen.
Hans

Re: skrivefejl en masse

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 29, 2013 0:12

Når du har det samme problem i flere forskellige programmer, såsom Firefox, Notesblok og Word, så tyder det på en fejl i Windows eller i dit tastatur.

Er det et tastatur med ledning eller er det trådløst? Hvis det er trådløst, kan der være problemer med sender/modtager - eller det kan være noget så simpelt som, at batteriet skal skiftes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » tors aug 29, 2013 8:58

@ Ludviksen

Jeg tenkte efterpå da jeg gik i seng - efter dette er noget som har "spredt" sig - får tankerne i retning af infisert maskine ?

Maskinen er en 2-3 årig gammel bærbar PC - om ikke varehus-maskine - så i lav-budget enden. m.Vista
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 29, 2013 10:30

Virus kan drille, omend det normalt ville påvirke alle programmer med det samme og ikke sådan lidt hen ad vejen. Det kan være driveren til tastaturet, der driller - men her gælder det samme. Og det kan være, at tastaturet er i stykker.

Du svarede ikke på, om det er et trådløst tastatur - for hvis det er det, så vil et batteriskift sandsynligvis løse problemet.

Hvis det er et tastatur med ledning, og du har mulighed for det, kan du enten prøve at sætte tastaturet til en anden computer for at tjekke, om det virker der, eller du kan prøve at tage et tastatur fra en anden computer og prøve det på denne computer. I begge tilfælde vil du kunne se, om det er tastaturet, der er noget galt med, eller om fejlen ligger et andet sted.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » tors aug 29, 2013 11:13

Hans skrev:@ Ludviksen

bærbar PC -

al den stund vi ikke befinder i England. forekommer det mig resonabelt, i størst mulig grad, at anvende dansk
Hans

Indlægaf Hans » tors aug 29, 2013 11:39

Ludviksen

Dette er så besværlig, så jeg må gå over til at bruk mobiltlf. i stedet for. Og da blir det på norsk. Men det fungere jo også for de flere.

Jeg gik inn i Kontrollpanel > Tastatur, men i Egenskaper er der både : Standard PS/2-tastatur og HD Keyboard Device. . Jeg vet ikke hvilke av disse to som er den bærbare's tastatur. Hvis jeg fant ut av dette, kunne jeg kontrollert med Driver.
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 29, 2013 12:04

Hej Hans

Jeg overså, at du skrev bærbar - men man kan nu også bruge eksternt tastatur til bærbare.

Ja, så er det ikke batteri, og du kan heller ikke komme til at teste tastaturet på en anden computer. Har du adgang til et USB-tastatur, som du kan prøve at tilslutte den bærbare?

Prøv følgende - med slukket computer:
Vend bunden i vejret på den, så evt. skidt mellem tasterne kan komme ud, tjek også, om du kan se noget sidde mellem tasterne - især omkring q-tasten. Prøv også at trykke gentagne gange på de forskellige taster - især omkring q-tasten.
Husk at slukke computeren først!

Jeg ved ikke, hvilken driver, der kan være tale om. Måske det er muligt at finde oplysninger, hvis du giver os navnet på producenten og fortæller, hvilken model der er tale om.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors aug 29, 2013 14:13

Kjære Ludviksen

Jeg ser at mitt råb om hjelp til forveksling ligner andre amatørers småproblemer. Men nu er du ikke på logisk som du normalt pleier av være.
Hvis min tastaturproblemer kun var knyttet til bruken af gjennveistaster, altså hvor Ctrl & Alt er sentrale. Ville min første tanke også være : fremmedelement ved disse to taster. Men uansett hvilken af de 85 tastene jeg bruker kommer du eller flere q'er opp, ved kun ET trykk på en tast. Også hvis jeg trykker på Backspace eller Delete

Jeg har du separat tastatur, men det er med PS-2 stikk og noe skikk finnes ikke på min bærbar PC . Jeg har en PC-2 overgang, men det er fra usb til PS-2. (og bor langt ute på bondelandet).
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 29, 2013 15:48

Jeg har ikke så mange andre forslag. Umiddelbart lyder det som om, tastaturet er kaput, så forslaget om at ryste "brødkrummer" ud var et håb om, at der var noget, der havde sat sig i klemme. Men hvis en rystetur ikke hjælper, er det svært.

Det er lidt nemmere med stationære computere, hvor tingene ikke er indbygget på samme måde. Men langt ude på bondelandet ville det nok også have været svært med en stationær PC. Når man bor i storbyen, glemmer man ofte, at ikke alle bare lige kan smutte ned i den lokale computerbiks.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors aug 29, 2013 16:49

Men om jeg kan etterlyst tanker og idéer ut af "infisert" sporet.
Som ovenfor nevnt, vet jeg positiv at kunne skrive problemfritt TB, men ikke i FF. Og jeg kunne skrive i WordPad og Note. Og nu alle andre programmer. Ingen av disse fungere tastene lenger. Dette får mine tanker inn på grums og infeksjon.

Har i mange år brukt "NoScript" for at minimere uønsket reklame/flash. Det henner en sjelden gang i blant (når suser rundt på werdens weven) får advarsel fra NoScript, (rett før jeg er på vei inn på en side) "at det ser ut til at noen forsøker å hijacking ditt pegeredskap". Har da altid fulgt advarslen og ikke gått inn på disse sidene.
Neste i min tankerekke: hvad om tilsvarende forsøk/angrep er gjennomført uten at NoScript har fanget opp dette ?

Nu kommer jeg inn på et emne jeg heller ikke har forstand på, men mener at huske at have støtt på folk som er oppfordret til at kjøre en hijack (log ?). Som for det kyndige øje kan se om der gæmmer seg noe uautorisert på maskinen. . . ?
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 29, 2013 21:23

Jeg vil blive meget overrasket, hvis det er en virus eller lignende, som driller. Sådan en inficerer maskinen lynhurtigt og ikke lidt ad gangen.

Med hensyn til hijack-log, så kan de ganske givet hjælpe dig ud fra sådan en i forummet på Spywarefri.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt