Billeder i Kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Billeder i Kompozer

Indlægaf peter » ons feb 06, 2008 13:29

Hej,
Jeg bruger i øjeblikket Frontpage til at lave min hjemmeside i og det har også gået godt i flere år men nu har jeg fået besked fra mit webhotel at Microsoft ikke opdatere programmet mere og at de derfor ikke understøtter det på webhotellet. De har så anbefalet at jeg kunne bruge Kompozer i stedet for. Nu til mit spørgsmål: jeg har svært ved at få billeder på siderne til at magge ret, jeg bruger mange billeder på nogle af mine sidder , som ofte bliver udskiftet med andre billeder, når jeg sætter et billede ind på siden står der i guiden at man skal sætte kryds i boksen "Relativ URL" dette er bare ikke muligt at gøre. er det derfor jeg ikke kan flytte rundt på billederne som det passer mig? Spørgsmål 2: i Frontpage bliver der opretted en mappe der kaldes billeder, hvor gør jeg af billeder i Kompozer? Jeg har tænk mig at hente min hjemmeside ned fra mit webhotel til Kompozer.

mvh
Peter
peter

Re: Billeder i Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 06, 2008 13:47

peter skrev:Jeg bruger i øjeblikket Frontpage til at lave min hjemmeside i og det har også gået godt i flere år men nu har jeg fået besked fra mit webhotel at Microsoft ikke opdatere programmet mere og at de derfor ikke understøtter det på webhotellet. De har så anbefalet at jeg kunne bruge Kompozer i stedet for.

Det er noget pjat. Det lyder som om webhotellet ikke ved, hvad de snakker om. Du kan sagtens fortsætte med at lave din hjemmeside i FrontPage (omend det ikke er det bedste program til den slags). Problemet er sikkert, at de holder op med at understøtte FrontPage Extensions på deres webhotel. Hvis du ikke bruger funktionerne i FrontPage Extensions, har det absolut ingen betydning for dig.

peter skrev:Nu til mit spørgsmål: jeg har svært ved at få billeder på siderne til at magge ret, jeg bruger mange billeder på nogle af mine sidder , som ofte bliver udskiftet med andre billeder, når jeg sætter et billede ind på siden står der i guiden at man skal sætte kryds i boksen "Relativ URL" dette er bare ikke muligt at gøre. er det derfor jeg ikke kan flytte rundt på billederne som det passer mig?

Nej, det er to forskellige ting. Du kan ikke vælge Relativ URL, før du har gemt siden på din computer.

Jeg kan ikke umiddelbart sige, hvorfor du ikke kan flytte billederne, når jeg ikke kan se siden, og når jeg ikke ved, hvordan du har forsøgt at flytte dem.

peter skrev:Spørgsmål 2: i Frontpage bliver der opretted en mappe der kaldes billeder, hvor gør jeg af billeder i Kompozer? Jeg har tænk mig at hente min hjemmeside ned fra mit webhotel til Kompozer.

Du har to muligheder:

Du kan enten indlæse siden i KompoZer direkte fra internettet (Filer => Åbn websted) og så ændre det, du vil ændre på siden. Når du overfører siden tilbage igen, får du mulighed for at vælge, om billederne skal placeres i en undermappe, og så angiver du mappen Billeder.

Du kan hente alle dine sider og mappen med billeder ned på din egen computer (altid en god ide, fordi du så har en backup). Du kan så indlæse en side, og når du indsætter et billede, vælger du Relativ URL. Efter rettelserne kan du overføre siden med KompoZer eller bruge en af de alternative metoder, jeg beskriver på siden om sitemanageren.

Men for at runde af: Hvis du er tilfreds med at bruge FrontPage, og din side ellers virker i alle browsere (tjek den fx i Firefox), så fortsæt da endelig med at bruge FrontPage. Hvis din side ikke virker i alle programmer, eller hvis du har lyst til at lære noget nyt, så brug KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons feb 06, 2008 15:32

Tak, Det er sikkert mig der har misforstået hvad det går ud på vedr. mit webhotel, jeg bruger Frontpage til at overføre siden til nettet.

Med hensyn til at flytte rundt på billeder på siden, når jeg bruger en side med billeder der er opretted i frontpage og rediger den i Kompozer, så kan jeg meget let og med stor præcision anbringe dem hvor jeg vil ha' dem, hvorimod når jeg opretter nye billeder i Kompozer er det lidt tilfældigt hvor de havner.
Jeg har prøvet at gemme siden på computeren men det ændre ikke på at kunne sætte kryds i Relativ URL heller ikke i fanen Link

mvh
Peter
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 06, 2008 18:26

Anonymous skrev:Med hensyn til at flytte rundt på billeder på siden, når jeg bruger en side med billeder der er opretted i frontpage og rediger den i Kompozer, så kan jeg meget let og med stor præcision anbringe dem hvor jeg vil ha' dem, hvorimod når jeg opretter nye billeder i Kompozer er det lidt tilfældigt hvor de havner.
Jeg har prøvet at gemme siden på computeren men det ændre ikke på at kunne sætte kryds i Relativ URL heller ikke i fanen Link

Jeg kan forestille mig, at det er fordi, du bruger musen til at flytte billeder med. På den måde har man ikke helt samme kontrol, som når man bruger css-editoren og stile.

Har du et link til din side, så er det nemmere at se, hvordan det hele er lavet, og jeg kan måske også se, hvorfor du har problemer med Relativ URL.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf peter » ons feb 06, 2008 18:46

Jeg har endnu ikke lagt noget ud på nettet lavet i KompoZer, det jeg har ligger stadig lokalt på min pc, men jeg kan give dig et link til min hjemmeside lavet i FrontPage.
http://esrum-antik.dk/antikke_mobler_1.htm

tak og
vh
Peter
peter

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 06, 2008 19:20

Hvordan prøver du at flytte billederne? I øjeblikket er de placeret fast på siden, og så skulle du kunne flytte dem således:
Klik på et billede => en lille ikon vises over billedets øverste kant => du kan nu trække billedet til den ønskede placering ved at klikke på ikonen og trække med musen, mens du holder museknappen nede.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf peter » ons feb 06, 2008 19:39

Det funger også fint i frontpage og i KompoZer når de er opretted i FrontPage, men når jeg henter nye billeder ind i KompoZer og vil flytte dem til en placering, så opfør de sig helt anderledes der er ikke det lille ikon der gør det muligt at flytte billderne med samme præcition som billeder opretted i FrontPage, jeg kan godt flytte på dem, men det bliver mere tilfældigt hvor de havner. Er der en måde jeg kan sende en side lavet i KompoZer som ligger på min pc?

Jeg er godt klar over at der er visse problemer med FrontPage i nogle Browsere, det er også derfor jeg prøver at se om der ikke er et andet program at opdatere min hjemmeside i, som ikke kræver en it uddandelse og ikke har de problemer.

mvh
Peter
peter

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 06, 2008 19:52

peter skrev:Det funger også fint i frontpage og i KompoZer når de er opretted i FrontPage, men når jeg henter nye billeder ind i KompoZer og vil flytte dem til en placering, så opfør de sig helt anderledes

Det er fordi, de eksisterende billeder er placeret fast, mens nye billeder placeres flydende. Når du har indsat et nyt billede, så klik på det, så det bliver markeret. Yderst til højre i formateringslinjen, lige under KompoZers ikon, har du tre knapper. Klik på tegnestiften (den længst til venstre af de tre). Nu forsynes billedet med håndtaget, så du kan flytte rundt med det.

Reelt set ville det måske være bedre at placere billederne på en anden måde, enten flydende, så de automatisk placerer sig efter hinanden på siden, eller indsat i en tabel. Men hvis du har det bedst med den nuværende metode, kan du sagtens fortsætte med den. Det kan være et større arbejde at lave siden om til en af de andre metoder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf peter » ons feb 06, 2008 19:59

Nu føler jeg mig lidt som navnet på det dyr der skal stå i feltet til venstre.

Mange tak for tålmodig hjælp.

Hilsen
Peter
peter

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 06, 2008 20:12

peter skrev:Nu føler jeg mig lidt som navnet på det dyr der skal stå i feltet til venstre.

Det skal du absolut ikke gøre. Du kunne jo umuligt kende den pågældende funktion, og det er ikke noget, jeg skriver specielt meget om på mine sider. Jeg burde derimod have tænkt på, at du sikkert også ville kunne indsætte nye billeder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne