peter skrev:Jeg bruger i øjeblikket Frontpage til at lave min hjemmeside i og det har også gået godt i flere år men nu har jeg fået besked fra mit webhotel at Microsoft ikke opdatere programmet mere og at de derfor ikke understøtter det på webhotellet. De har så anbefalet at jeg kunne bruge Kompozer i stedet for.
Det er noget pjat. Det lyder som om webhotellet ikke ved, hvad de snakker om. Du kan sagtens fortsætte med at lave din hjemmeside i FrontPage (omend det ikke er det bedste program til den slags). Problemet er sikkert, at de holder op med at understøtte FrontPage Extensions på deres webhotel. Hvis du ikke bruger funktionerne i FrontPage Extensions, har det absolut ingen betydning for dig.
peter skrev:Nu til mit spørgsmål: jeg har svært ved at få billeder på siderne til at magge ret, jeg bruger mange billeder på nogle af mine sidder , som ofte bliver udskiftet med andre billeder, når jeg sætter et billede ind på siden står der i guiden at man skal sætte kryds i boksen "Relativ URL" dette er bare ikke muligt at gøre. er det derfor jeg ikke kan flytte rundt på billederne som det passer mig?
Nej, det er to forskellige ting. Du kan ikke vælge Relativ URL, før du har gemt siden på din computer.
Jeg kan ikke umiddelbart sige, hvorfor du ikke kan flytte billederne, når jeg ikke kan se siden, og når jeg ikke ved, hvordan du har forsøgt at flytte dem.
peter skrev:Spørgsmål 2: i Frontpage bliver der opretted en mappe der kaldes billeder, hvor gør jeg af billeder i Kompozer? Jeg har tænk mig at hente min hjemmeside ned fra mit webhotel til Kompozer.
Du har to muligheder:
Du kan enten indlæse siden i KompoZer direkte fra internettet (Filer => Åbn websted) og så ændre det, du vil ændre på siden. Når du overfører siden tilbage igen, får du mulighed for at vælge, om billederne skal placeres i en undermappe, og så angiver du mappen Billeder.
Du kan hente alle dine sider og mappen med billeder ned på din egen computer (altid en god ide, fordi du så har en backup). Du kan så indlæse en side, og når du indsætter et billede, vælger du Relativ URL. Efter rettelserne kan du overføre siden med KompoZer eller bruge en af de alternative metoder, jeg beskriver på siden om sitemanageren.
Men for at runde af: Hvis du er tilfreds med at bruge FrontPage, og din side ellers virker i alle browsere (tjek den fx i Firefox), så fortsæt da endelig med at bruge FrontPage. Hvis din side ikke virker i alle programmer, eller hvis du har lyst til at lære noget nyt, så brug KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen