Skapelon / template - hvad skal jeg bruge ?

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skapelon / template - hvad skal jeg bruge ?

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 12:50

Hej Kim
jeg ved godt jeg køre rov drift på din tid og dit forum , men du skal kun svare hvis du gider ...

Sagen er jeg har fået en ny opgave , Eli vil gerne have lavet sin side om men vil gerne bevare strukturen i den der allerede er se :
http://elibenveniste.com/eli/matriz.asp

Nu laver jeg jo stort set alt efter dine manualer og alt i kompozer
har du et forslag til en opbygning af en ny template til en side som denne ?

jeg kan selvf følge din anvisning til hjemme side med css også rette den til ... men jeg vil bare så gerne at det har frame fordelen hvor man trykker i menuen også sker tingene i midten

du for selvf credit på alle de sider der kommer med tak og henvisning til din hjemme side

Bedste hilsner
Bo M M
Bo M. Mogensen

Geografisk sted: Nord Sjælland

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 13, 2008 13:31

Siden bruger ikke rammer i øjeblikket. Den bruger tabeller, og når man tjekker koden, ser det ud som om, det er længe siden, den blev lavet. Men den fungerer da.

Jeg vil være ærlig, og foreslå dig, at du ikke ændrer siden. Gør dig selv - og dine kunstnervenner - en stor tjeneste: Lad være med at lave flere sider, før du har fået bedre tjek på at lave hjemmesider.

Ændring af Elis side kræver mere viden, end du har i øjeblikket, så du kan kun risikere at gøre siden dårligere. Når du skal lave sider for andre, er du nødt til at sætte dig ind i grundbegreberne for html og css og også andre teknologier som fx ssi, php eller asp som fx kan bruges til at lave en menu, der kan genbruges på flere sider. I øjeblikket bruger siden asp til søgefunktionen.

Linkene i ovenstående fører til begynderguider i de forskellige teknologier, men det vil klart være en fordel med endnu bedre kendskab til teknologierne, end begynderguiderne giver.

Og én ting er teknologien bag en hjemmeside, det er også vigtigt at kunne lave layout, især når det drejer sig om kunstværker. De skal præsenteres så indbydende som muligt. Personligt ville jeg slet ikke turde give mig i kast med den slags - jeg kan kun lave kedelige sider.

Prøv at tjekke nogle af de mange layouts, du finder på css Zen Garden. Klik på linkene ude til højre for at se den samme side udsat for forskellige layouts. Det er den slags visuel opfindsomhed, du er nødt til at beherske for at kunne lave en hjemmeside, der yder kunstværker retfærdighed.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 15:40

[quote="Kim Ludvigsen"]Siden bruger ikke rammer i øjeblikket. Den bruger tabeller, og når man tjekker koden, ser det ud som om, det er længe siden, den blev lavet. Men den fungerer da.

Jeg vil være ærlig, og foreslå dig, at du ikke ændrer siden. Gør dig selv - og dine kunstnervenner - en stor tjeneste: Lad være med at lave flere sider, før du har fået bedre tjek på at lave hjemmesider.

Ændring af Elis side kræver mere viden, end du har i øjeblikket, så du kan kun risikere at gøre siden dårligere.]

Hej Kim :)
siden bliver bevaret som den er - der bliver bare linket til den
Mht. evner og forudsætninger så er det noget lidt kringlen noget , en hver programør og hjemme side designer vil med rette korse sig ved det jeg laver - men sagen er dem jeg laver det for er ualmindeligt tilfredse så det er sådan set godt nók jeg skal bare have en bedre template

Bedste hilsner
Bo MM
Bo M. Mogensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 13, 2008 16:09

Du kan slet ikke lave en ny skabelon til siden. Sidst kiggede jeg kun på kildekoden, og tænkte slet ikke på at tjekke adressefeltet. Nu kan jeg se, at det ikke kun er søgeformularen, men hele siden, der er lavet med teknologien asp.

For at ændre siderne skal man have fat i filerne på serveren, som ser helt anderledes ud end det, den besøgende ser i sin browser. Det kræver et kendskab til asp-koder og evt. et specielt program til asp-kodning. Du kan ikke bruge KompoZer til det.

Du kan få et indtryk af asp her:
http://www.html.dk/tutorials/asp/default.asp
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 16:33

Kim Ludvigsen skrev:Du kan slet ikke lave en ny skabelon til siden. Sidst kiggede jeg kun på kildekoden, og tænkte slet ikke på at tjekke adressefeltet. Nu kan jeg se, at det ikke kun er søgeformularen, men hele siden, der er lavet med teknologien asp.

For at ændre siderne skal man have fat i filerne på serveren, som ser helt anderledes ud end det, den besøgende ser i sin browser. Det kræver et kendskab til asp-koder og evt. et specielt program til asp-kodning. Du kan ikke bruge KompoZer til det.

Du kan få et indtryk af asp her:
http://www.html.dk/tutorials/asp/default.asp

Hej Kim :)
du misforstår mig - asp siden bliver bevaret som den er - der bliver bare lavet en ny side ud fra de 2 sidste kateloger .... jeg skal bare finde en template der er go og dur ... jeg har hentet en masse et sted som jeg skal skåne dig for at høre fra hvor men der er omkring 5000 men jeg synes bare ikke rigtigt der er noget der passer mig :(

Bedste hilsner
Bo
Bo M. Mogensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 13, 2008 16:57

Bo M. Mogensen skrev:du misforstår mig - asp siden bliver bevaret som den er - der bliver bare lavet en ny side ud fra de 2 sidste kateloger ....

Jeg ved ikke, hvad du mener med de to sidste kataloger, så jeg skal ikke afvise, at jeg misforstår dig på en eller anden måde. Men KompoZer kan ikke bruges til at lave asp-sider.

Du kan "påklistre" nye sider, som er statiske og lavet med KompoZer, men det vil være som at reparere en billygte ved at skrue en cykellygte på kofangeren. Og hvis det endelig er det, du vil, så skal du ikke ud og finde en skabelon, så skal du bare hente en side, hvor den rette menu vises, ind i KompoZer, og så lave de nødvendige ændringer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 17:35

Kim Ludvigsen skrev:
Bo M. Mogensen skrev:du misforstår mig - asp siden bliver bevaret som den er - der bliver bare lavet en ny side ud fra de 2 sidste kateloger ....

Jeg ved ikke, hvad du mener med de to sidste kataloger, så jeg skal ikke afvise, at jeg misforstår dig på en eller anden måde. Men KompoZer kan ikke bruges til at lave asp-sider.

Du kan "påklistre" nye sider, som er statiske og lavet med KompoZer, men det vil være som at reparere en billygte ved at skrue en cykellygte på kofangeren. Og hvis det endelig er det, du vil, så skal du ikke ud og finde en skabelon, så skal du bare hente en side, hvor den rette menu vises, ind i KompoZer, og så lave de nødvendige ændringer.

jeg har fundet en skabalon som kan bruges i kompozer den ser ikke ud af meget men jeg tror har potentiale :

www.gummesen.dk

men går det ?

hvad synes du om den her side den ser tjekket ud synes jeg bare for mørk :
http://www.boberg-grafik.dk/

MV
Bo M Mogensen
Bo M. Mogensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 13, 2008 17:44

Bo M. Mogensen skrev:www.gummesen.dk

Jeg forstår ikke, hvad du vil med den.

Bo M. Mogensen skrev:men går det ?

Du skal have tilladelse til at bruge layoutet.

Bo M. Mogensen skrev:hvad synes du om den her side den ser tjekket ud synes jeg bare for mørk :

Det er helt klart noget, der er lavet ud fra en færdig skabelon - og det er ikke en skabelon, jeg vil forbinde med kunstværker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 17:52

Kim Ludvigsen skrev:

Jeg forstår ikke, hvad du vil med den.

jeg skal bare ha fundet noget der virker helst inden for længe :shock:

Bo M. Mogensen skrev:men går det ?

Du skal have tilladelse til at bruge layoutet.

jamen det for jeg da bare hvis det er ...

Bo M. Mogensen skrev:hvad synes du om den her side den ser tjekket ud synes jeg bare for mørk :

Det er helt klart noget, der er lavet ud fra en færdig skabelon - og det er ikke en skabelon, jeg vil forbinde med kunstværker.

Hmm nahh men man må jo tage hvad man kan få .... jeg var godt nok noget bekymeret da jeg så den første gang for den er alt taget i betragtning noget bedre ind min boberg side :shock:

Bedste Hilsner
Bo
Bo M. Mogensen

Indlægaf Bo M. Mogensen » tirs maj 13, 2008 21:18

Kim Ludvigsen skrev:

Så Kim
Nu har jeg købt en til 49 $
har lagt den på www.gummesen.dk
ind til vider ... den må gå for nu - min onkel har betalt / byttet med en tegning for et en mands kursus ved en prof webdesigner / programør en hel dag eller 2 dage af 6 timer hver .....

Bagdelen ved alt det her er mit svigtene talen ( som dem jeg laver noget for ikke kan se ) fordelen er at der som sådan ikke mangler penge til hvis jeg vil et eller andet med det .....sådan da og inden for rigmelighedens grænser osv.

men jeg synes den der template jeg har købt den er overskuelig kan bruges i kompozer ( som jeg ser det ind til vider )

mit ønske om en template der opfylder de behov jeg har er egentligt nemt beskrevet :

overskrift der aldrig fosvinder
menu til venstre
menu til thumbs til højre
billed i index midter fil
noget text i index home filen
også et eller andet så det ser bare lidt prof ud i frames og eller css

Bedste Hilsner
Bo M M
Bo M. Mogensen

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne