Bokse i Kompozer med stilark

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Bokse i Kompozer med stilark

Indlægaf lysgaard » man okt 06, 2008 19:21

Hej
Jeg er lige begyndt med Kompozer og synes det er rigtig smart med stilark. Jeg har ikke nogen hjemmeside (endnu) at henvise til, så jeg skal forsøge at forklare mit problem med tekst.

Jeg ønsker to bokse sammenhængende lige efter hinanden i samme højde, horisontalt - til f.eks et langt smalt billede efterfulgt af et tekstfelt. Jeg laver først stilarket til første boks f.eks 500 px bred, 100px høj med 60px margen til top og 60px til venstre side og flydende til venstre for at få den efterfølgende boks op på siden af den første. Her laver Kompozer kuk i den og viser boksene forskudt af hinanden selvom højden er den samme og margen til top er den samme. Margen til venstre angiver jeg til 560px (500+60) for at få dem til at flugte vertikalt. Jeg har stoppet flyd til venstre, så de resterende bokse kommer under. Også i browseren vises de to bokse forskudt af hinanden.

Hvad gør jeg forkert?

PS: jeg er lidt inspireret af følgende hjemmeside: www.humlum.com. Altså en samling af bokse midt på siden til både tekst og billeder. Hvordan laver man dette mest smart?

Jens L. Jørgensen
lysgaard

Re: Bokse i Kompozer med stilark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2008 19:28

Det er desværre umuligt at sige, hvad der kan være galt, uden at se siden. Der er ikke noget i din beskrivelse, der får alarmklokkerne til at ringe. Fejlen kan skyldes noget så simpelt som et linjeskift mellem de to bokse.

Hvis du ikke har et webhotel endnu, kan du evt. prøve at oprette en hjemmeside på http://frac.dk, hvor du så kan uploade og tjekke test-sider.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » man okt 06, 2008 20:28

Ok, så har jeg oploadet mit spæde forsøg til www.lysgaard.frac.dk

Det er meningen at billed- og logo-boksen skal ligger lige efter hinanden, mennnæ.....

Kan du se ud af mine stilark, Kim, hvad jeg gør forkert eller mangler....?
lysgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2008 20:59

Åbn css-editoren og markér stilklassen logo, og klik på fanen Boks.
Du har valgt venstre ud for Nulstil. Det afbryder flydningen, og derfor vises boksen neden under billedboksen. Vælg i stedet ikke angivet i rullemenuen Nulstil.

Du får muligvis et nyt problem, i så fald: Markér stilklassen billede, og klik på fanen Boks.
Fjern de 60px ud for Margin, Top.
Jeg kan ikke lige gennemskue, hvorfor dette sker, så tjek også lige, om det er det samme i Internet Explorer - jeg har kun tjekket i Firefox.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » man okt 06, 2008 21:20

Nå, ja - det er selvfølgelig på boksen nedenunder, jeg skal indsætte flyde-stoppet.

Jeg har IE7. Her ser det rigtigt ud nu, hvis jeg bibeholder margin på 60px både på logo og billede-boksen. Men i Kompozer ses boksene stadig lidt forskudte med logo boksen lidt højere. Det er jo fint, at det ser rigtigt ud i browseren, men noget besværligt at arbejde med i Kompozer.
lysgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2008 21:43

Prøv at fjerne margin top på 60px fra Billede-boksen.

KompoZer viser normalt siden, sådan som den ser ud i Firefox, så det er vigtigt, at det også ser rigtigt ud i KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2008 21:52

Ok, nu har jeg fået tænkt mig lidt mere om.

Fjern de 60px i Margin, Top på såvel billede- som logo-boksen.

Boksene vil nu rykke helt op på siden.

Opret en ny stil med navnet body (uden foranstillet punktum). Klik på fanen Boks, og vælg her den afstand, du vil have i toppen af siden, fx Margin, Top 60px.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » tirs okt 07, 2008 20:13

Ok, det var vist sådan det skulle gøres - det ser rigtigt ud i min browser OG i Kompozer

Tak for hjælpen
lysgaard

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne