Hjælp til sendknap på bestillingsside

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hjælp til sendknap på bestillingsside

Indlægaf ballegaarden » man nov 24, 2008 11:25

Jeg har et lille problem med min bestillingsside, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Siden kan ses her: http://www.ballegaarden.com/kurv.html

Når markøren er i felterne f.eks. stk. må siden ikke sendes ved at der bliver trykket på enter tasten.
For når markøren er i beskedfeltet, virker det fint med enter tasten. Der bliver siden ikke sendt, hvis der bliver trykket enter.

Der er måske noget forkert i script koden også, for det samlede beløb fremkommer hvis der bliver trykket på tap tasten, men mange vil nok taste enter.
ballegaarden

Geografisk sted: Vejle

Re: Hjælp til sendknap på bestillingsside

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 24, 2008 11:41

Du kan forhindre Enter-afsendelsen med JavaScript.

I sidens headerkode, fx lige før koden </head> skal du indsætte dette JavaScript:

<script type="text/javascript">
function noenter() {
return !(window.event && window.event.keyCode == 13); }
</script>

Du skal så også indsætte en lille stump JavaScriptkode i hver felt-kode:
onkeypress="return noenter()"
så den samlede felt-kode fx kan se sådan ud:
<input name="field1" onkeypress="return noenter()" type="text">

Jeg har ikke selv fået afprøvet ovenstående, så meld lige tilbage, om det virker eller ej.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » man nov 24, 2008 12:17

Det hjalp, men jeg skulle have begge ting med for at virkede.
Nu kan jeg bruge enter knappen uden at det bliver sendt.
Der er så bare det at der skal klikkes et sted, for at beløbet fremkommer.
Er der en løsning på dette?
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 24, 2008 15:17

Problemet er, at din kode ikke kan se, hvornår den besøgende er færdig med sin indtastning - derfor virker det først, når fokus fjernes fra et felt.

Hvis du vil hjælpe den besøgende, der måske ikke kan finde ud af at fjerne fokus for at få udregnet, kan du lave en snydeknap, der ikke udløser nogen handling, men som blot fjerner fokus fra indtastningsfelterne, så de opdateres. Noget i stil med:

<input type="button" value="Udregn">

Det er muligt at lave en dynamisk opdatering, men det vil have den utilsigtede effekt, så du så vil få udregnet, mens der indtastes. Indtastes der 111 i antal, vil der udregnes pris for 1, 11 og 111 efterhånden som tallene indtastes. Og det kan vel genere/forvirre den besøgende.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » man nov 24, 2008 18:00

Nu har jeg prøvet at rode lidt med det hele, men er kommet dertil at der er en fejl.
Det er ok at enter tasten ikke virker når markøren står i stk. feltet, nu klikker du et sted på siden for at beløbet skal fremkomme og så virker enter tasten nu og siden bliver sendt.
Er der en der har løsningen på dette.
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 24, 2008 18:28

Hm, forhindring af Enter-funktionen ser ikke ud til at virke. Jeg var lige inde for at tjekke formularen, og da jeg trykkede på Enter efter at have indtastet antal, blev formularen sendt.

Måske det er det, du har oplevet? Ellers vil Enter virke på det aktive element på siden, og det må så have været Send-knappen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » man nov 24, 2008 19:49

Hvis du intaster et tal i stk boksen og trykker enter, sker der ikke noget.
Men bliver der klikket et andet sted på siden, bliver send knappen aktiv(blå) og trykker du så enter her, sendes formularen.

Er det muligt at deaktiverer send kanppen? for så vil den kun blive sendt når der klikkes på send.
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 24, 2008 20:06

Jeg prøver lige igen ... formularen bliver sendt, når jeg trykker på Enter, mens jeg står i et felt. Lad mig lige prøve på en anden computer ... Ok, forskellen ligger i browseren.

I Firefox sendes formularen ved tryk på enter, det gør den ikke i IE.

Mht. afsendelsen når der trykkes på Enter, efter der er klikket uden for formularen, så vil jeg tro, du kan sætte onkeypress="return noenter()" på input-feltet med send-knappen. Men det vil nok heller ikke virke i Firefox.

Der må næsten findes en løsning, så det også kommer til at virke i Firefox, men jeg har ikke lige kunnet finde noget ved hjælp af Google. Du må nok hellere søge hjælp i et forum med JavaScript-eksperter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » tirs nov 25, 2008 10:47

Når du nu skriver at det virker forskelligt i firefox og IE (hvad er IE?) hvordan tjækker man om sin side virker i de forskellige computere.
Er der et sted på nettet man kan lave et tjek, hvad gør andre, eller må man vente til der er en der laver vrøvl over sin side.
Man vil jo gerne have kunderne skal kunne se alt på sin side, uden alt for meget forvirring.
Jeg kunne nu se, ved at jeg lavede den sidste ændring, at der i bunden af Explore stod der fejl, den havde jeg ikke set før.
Jeg prøver at tjække siden i KompoZer og der vises ingen fejl??? Jeg ser tit den lille fejl meddelelse på internettet.
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 25, 2008 11:06

ballegaarden skrev:Når du nu skriver at det virker forskelligt i firefox og IE (hvad er IE?)

Internet Explorer.

ballegaarden skrev:hvordan tjækker man om sin side virker i de forskellige computere.

Man kan installere forskellige browsere. Det vil normalt være bedst at tjekke siden allerførst i Firefox. Virker den her, vil den sandsynligvis virke i stort set alle programmer.

Der kan dog være små forskelle - især med hensyn til Internet Explorer. så derfor bør man også tjekke siden i Internet Explorer 7 og Internet Explorer 6, som der stadig er mange, der bruger.

Umiddelbart er det ikke let at have installeret Internet Explorer 6 og 7 på den samme computer. Så det nemmeste vil være, hvis du kender en, der bruger den af de to, som du ikke selv bruger.

Bemærk, at ovenstående tjek gælder med hensyn til, om siden virker. Der er mange andre ting, der har betydning for, hvordan siden vises, fx brugerens skærmopløsning, browservinduets størrelse og installerede skrifttyper.

ballegaarden skrev:Er der et sted på nettet man kan lave et tjek, hvad gør andre, eller må man vente til der er en der laver vrøvl over sin side.

Det bedste er selv at have programmerne installeret. Det er den eneste måde at tjekke, om siden virker, altså om dens funktioner virker. Med hensyn til udseendet, så kan det tjekkes med tjenesten Browsershots.org

ballegaarden skrev:Jeg kunne nu se, ved at jeg lavede den sidste ændring, at der i bunden af Explore stod der fejl, den havde jeg ikke set før.

Det skyldes en fejl i den indsatte JavaScript-kode til udregningen. Jeg er desværre ikke ret skrap til JavaScript, så jeg ved ikke, hvad der går galt.

ballegaarden skrev:Jeg prøver at tjække siden i KompoZer og der vises ingen fejl???

Hvilket skyldes, at KompoZer ikke afvikler JavaScript-kode. Den afvikles først, når siden ses i en browser.

ballegaarden skrev:Jeg ser tit den lille fejl meddelelse på internettet.

Når du kun er besøgende på en side, er det bare at ignorere den slags fejl, du kan alligevel ikke gøre noget ved dem. Men når det er din egen side, bør du få rettet fejlen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » tirs nov 25, 2008 16:28

Alle tiders, den "browsershots" må jeg kikke på, men findes der virkeligt så mange forskellige browser.
Her i danmark bruges der da kun Explore og Linux ikke?

Du skriver at KompoZer ikke afvikler JavaScript-kode, men hvad er så det den kan med JavaScript-konsol.
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 25, 2008 17:09

ballegaarden skrev:Alle tiders, den "browsershots" må jeg kikke på, men findes der virkeligt så mange forskellige browser.
Her i danmark bruges der da kun Explore og Linux ikke?

Du roder lidt rundt i begreberne. Internet Explorer er et program (en browser), mens Linux er et styresystem.

Computeren skal have et styresystem. Et styresystem er et specielt program, der styrer alle andre programmers adgang til hardware, som fx skærm, tastatur og hukommelse. Styresystemet indeholder desuden funktioner, som andre programmer kan bruge, og som regel leveres der også selvstændige programmer med i styresystemet.

Windows er det mest udbredte styresystem. Herefter kommer Mac og Linux og langt nede på skalaen kommer så OS/2, som jeg hovedsageligt bruger.

Når du skal se på hjemmesider, bruger du et specielt program, der kaldes en browser. Den mest udbredte browser er Internet Explorer, fordi den følger med i Windows. En anden udbredt browser er Firefox, men den skal man selv hente og installere, hvis man bruger Windows. Men som du kan se på browserhots.org, findes der mange flere browsere. De vigtigste er dog som tidligere nævnt Firefox, Internet Explorer 7 og Internet Explorer 6.

ballegaarden skrev:Du skriver at KompoZer ikke afvikler JavaScript-kode, men hvad er så det den kan med JavaScript-konsol.

Jeg ved ikke, om KompoZer i nogle tilfælde kan afvikle JavaScript-kode, men jeg tror det ikke. Jeg ved ikke, hvorfor JavaScriptkonsollen er medtaget i KompoZer - KompoZer bygger på Firefox' kode, og der kan konsollen bruges til at finde fejl i JavaScript.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » tirs nov 25, 2008 17:56

Undskyld jeg mente også firefox - jeg har aldrig gjort i disse to og tænkte bare på x'et til sidst og kom til at skrive forkert.

Men tusind tak for hjælpen.
ballegaarden

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne