At bruge og gemme færdige templates i Kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

At bruge og gemme færdige templates i Kompozer

Indlægaf kriepigen » ons nov 08, 2006 13:04

Jeg har fundet nogle fine tamplates, jeg vil bruge til min hp.
Det går fint at hente det ind i Kompozer, men når jeg gemmer og finder det igen, er det som om at det ikke er et html-dokument (det ligner ikke en webside, men mere et word-dokument).

Hvad gør jeg forkert? Eller skal det mon se sådan ud?

Og hvordan "bruger" man færdige templates i Kompozer? Det smarte ved templates er jo, at man ikke behøver at redigere alt, men kun indholdet...hvordan fungerer det IRL?
(Jeg har studeret guides'ne og hjælp nøje, men finder ej svar).

Undskyld mine manglende tekniske begreber...jeg er meget grøn i det her, men håber det er muligt at bevare mine spørgsmål. :?:
kriepigen

Re: At bruge og gemme færdige templates i Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 09, 2006 18:22

kriepigen skrev:Jeg har fundet nogle fine tamplates, jeg vil bruge til min hp.
Det går fint at hente det ind i Kompozer, men når jeg gemmer og finder det igen, er det som om at det ikke er et html-dokument (det ligner ikke en webside, men mere et word-dokument).

Når du finder det igen, hvilket program åbner du så siden i?

Har du mulighed for at tage et skærmbillede og sende det til mig, eller har du mulighed for at sende mig filen (den skal i så fald nok først pakkes ned i en zip-fil). Min mailadresse: ludvigs@kimludvigsen.dk.

kriepigen skrev:Og hvordan "bruger" man færdige templates i Kompozer? Det smarte ved templates er jo, at man ikke behøver at redigere alt, men kun indholdet...hvordan fungerer det IRL?

Der er to måder at bruge templates på. Man kan bruge en almindelig side som en template. Man åbner blot siden, laver de ønskede ændringer og gemmer så siden under et andet navn. Så har man stadig sin template, som derefter kan bruges til at lave en anden ny side på samme måde.

KompoZer kan også benytte nogle templates, hvor en del af indholdet er skrivebeskyttet (se http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... belon.html). Det kan være brugbart, hvis man vil undgå at komme til at overskrive dele af siden ved en fejl. Her skal man oprette en template som beskrevet på ovennævnte side.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » fre nov 10, 2006 18:55

Har siddet lidt og kigget på sagerne.

Kan det passe, at det er fordi jeg forsøger at bruge en CSS-template (eller hvad det lige hedder)?

Hvis ja, skal jeg så se mig om efter er template som ikke er baseret på CSS?

:oops:

Jeg føler mig virkelig lost til tider, selvom der er en hel del gode guides og tutorials på din side.
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 10, 2006 19:04

kriepigen skrev:Kan det passe, at det er fordi jeg forsøger at bruge en CSS-template (eller hvad det lige hedder)?

Du kan sagtens bruge templates, der bruger css. Men nu tror jeg, jeg har regnet ud, hvad der går galt hos dig. Du får sikkert ikke uiploadet css-filen, og muligvis er stien til css-filen forkert i html-filen. Prøv at tjekke denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... -fejl.html

Hvis du har uploadet din side, kan du evt. give mig adressen til siden, så kan jeg bedre tjekke, hvad der er gået galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » lør nov 11, 2006 12:38

Det er endnu ikke lykkedes mig at publicere noget, men der arbejdes på sagen. Det er vel den slags man skal have problemer med som grønært. Nå, men nu vil jeg prøve en CSS-skabelon og se hvordan det går.

Jeg har dog lidt problemer med site-amangeren...når jeg har lavet mine sider og gemmer dem (filer/save as), hvordan kan jeg så få dem ind i site-manageren?
Jeg har ikke noget problem ved at finde/åbne dem ved at bruge knappen åbn, men i manageren vil de ikke. De var der dog på et tidspunkt, men hvad der skete, ved jeg ikke lige...?
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 13:09

kriepigen skrev:Jeg har dog lidt problemer med site-amangeren...når jeg har lavet mine sider og gemmer dem (filer/save as), hvordan kan jeg så få dem ind i site-manageren?

I stedet for Save as (hvis du vil, kan du få programmet oversat til dansk), skal du oprette et lokalt site, ellers risikerer du at få problemer med stier til filnavne. Tjek denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... tml#lokalt

Du kan så også nemt hente siderne ind igen via site-manageren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » lør nov 11, 2006 13:20

Kim Ludvigsen skrev:
Du kan sagtens bruge templates, der bruger css. Men nu tror jeg, jeg har regnet ud, hvad der går galt hos dig. Du får sikkert ikke uiploadet css-filen, og muligvis er stien til css-filen forkert i html-filen. Prøv at tjekke denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... -fejl.html

Hmm, det kan jeg ikke finde i koden. Det ser sådan her ud hos mig..andet kan jeg ikke finde omkring css-filen (filen hedder andreas01):

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="andreas01.css" media="screen"
title="andreas01 (screen)" /><link rel="stylesheet"
type="text/css" href="print.css" media="print" />

Så lige dit svar. Undskyld, men den er indstillet på dansk hos mig (gammel vane at skrive de engelske betegnelser). Kigger lige på det omkring site-manageren.
Har jeg mon begivet mig helt ud, hvor jeg ikke kan bunde?
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 13:35

kriepigen skrev:Har jeg mon begivet mig helt ud, hvor jeg ikke kan bunde?

Forhåbentligt ikke. Hvis du har mulighed for det, så prøv, om du kan finde et sted at uploade siden, selvom den ikke er færdig. Så bilver det meget nemmere at hjælpe med at finde fejl. I øjeblikket kan jeg kun gætte, og det går jo åbenbart ikke alt for godt.

Du kan evt. oprette en gratis side på http://frac.dk som bare kan lukkes igen, når siden er færdig og uploadet til den rigtige server.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » lør nov 11, 2006 14:03

Ja, jeg ved det er lidt kludret hos mig.

Jeg bor desværre ikke i DK, så jeg kan ikke få lov til at lave en side hos frac.dk. Øv.
Jeg har så tilmeldt mig hos ifastnet.com for at lave en prøve, men det er virkelig uoverskueligt, hvad jeg skal gøre for at publicere der. Kan ikke alle de tekniske begreber og der er ingen Hjælp-menu man kan henvende sig til, såe...

Jeg har fået domæne og hosting hos surftown, men har også lidt problemer der. Tror vist bare det er alm. begynder bøvl.
Kan man forresten nemt publicere en prøve side og efterflg. slette den eller er det en dårlig idé?

Har endnu heller ikke fået gemt min CSS-side, så CSS'et bliver gemt. Dog har jeg lavet et site uden CSS, og vil forsøge mig først at prøve publicere den, for i det mindste at komme i gang.
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 14:12

kriepigen skrev:Kan man forresten nemt publicere en prøve side og efterflg. slette den eller er det en dårlig idé?

Det kan man sagtens.

Du risikerer, at Google indekserer prøvesiden (1), hvis du fx offentliggør adressen her, men det kan evt. nemt undgåes ved at forvanske adressen, fx: hjemmeside(punktum)dk.

(1) Det er normalt ikke noget problem, at Google indekserer en prøveside. Når den rigtige side kommer op, opdaterer Google alligevel indekseringen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » lør nov 11, 2006 17:25

Nu er mine færdig sider pludselig dukket op i site-manageren, efter jeg ville lave et "nyt sted". Og da jeg havde lavet det nye sted og gemte deri, blev det også gemt i de eksisterende steder. Og hvis jeg sletter dem ét sted, så bliver de slettet i de andre steder.
Puha, jeg får grå hår af den site-manager.

Hvad siger du til det med CSS? Jeg bruger jo Kompozer og troede den skulle lave koden korrekt, så det med at rette skråstregerne (du henviste til 'Fejl og mangler') forstår jeg ikke...desuden kan jeg jo heller ikke finde lige bestemt dét i min kildekode.
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 17:40

kriepigen skrev:Nu er mine færdig sider pludselig dukket op i site-manageren, efter jeg ville lave et "nyt sted". Og da jeg havde lavet det nye sted og gemte deri, blev det også gemt i de eksisterende steder. Og hvis jeg sletter dem ét sted, så bliver de slettet i de andre steder.

Hvis du opretter et nyt sted lokalt på din egen computer, så vil de sider og andre filer, der ligger i den pågældende mappe, blive vist i sitemanageren. Det betyder også, at du kan oprette og slette filer enten via KompoZer og sitemanageren eller via mappen i Windows.

kriepigen skrev:Hvad siger du til det med CSS? Jeg bruger jo Kompozer og troede den skulle lave koden korrekt, så det med at rette skråstregerne (du henviste til 'Fejl og mangler') forstår jeg ikke...desuden kan jeg jo heller ikke finde lige bestemt dét i min kildekode.

Jeg må erkende, at jeg ikke lige kan huske, hvordan KompoZer behandler stien til css-filer. Det kan godt være fejlen i Nvu er rettet. Hvis du får mulighed for at lægge siden op, er det netop en af de ting, som jeg meget nemt kan tjekke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » lør nov 11, 2006 18:29

Så! Nu har jeg endelig fået lagt en side ud på nettet... :D http://izehorze(punktum)com/index.html
Lige pludselig virkede det bare for mig.

Det er dog ikke en CSS-side og indtil videre bare en prøve. Det må jeg vist bøvle lidt mere med og skal nok give lyd fra mig, hvis jeg går helt i minus eller det skulle ske at jeg kunne lægge noget ud på nettet.

Mange tusind tak fordi du tog dig tid til at hjælpe! :)

Mvh Kathrine
kriepigen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 11, 2006 18:34

kriepigen skrev:Så! Nu har jeg endelig fået lagt en side ud på nettet... :D

Det ser fint ud! Du vender bare tilbage, hvis du får problemer med css-filer eller andet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kriepigen » søn nov 19, 2006 22:52

Hejsa Kim

Der er lige 'lidt' endnu at finde ud af for mig.
Jeg tor det går galt fordi, at jeg ikke kan gemme selve css-filen i site-manageren under hjemmesiden (så den dermed ikke bliver uploaded til internettet)?

Kan du ikke lave en hurtig gennemgang til, hvordan man gør, når man skal bruge et pre-designet template? Det går hele tiden helt galt for mig.

...kan stadig ikke finde svar i dine ellers detaljerede vejledninger.
kriepigen

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne