Bekræftelse i Ubuntu 9.10

Her kan du få hjælp til problemer med Linux-distributionen Ubuntu.

Bekræftelse i Ubuntu 9.10

Indlægaf Jan Krag » søn nov 08, 2009 15:41

Hej
Jeg har det problem, at jeg ikke kan slippe for at bekræfte, når jeg lukker, eller genstarter i Ubuntu 9.10
I Ubuntu 9.04, der kunne man højreklikke på brugernavnet, øverst i højre hjørne, og vælge egenskaber, og der fravælge bekræftelsen.
Hvordan gør man det i Ubuntu 9.10 ?
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Re: Bekræftelse i Ubuntu 9.10

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 16:10

Hej Jan

Det er der en løsning på her
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Jan Krag » søn nov 08, 2009 17:09

Hej
Tak det virkede, normalt dropper jeg alt, der har med terminal at gøre
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 17:16

Jan Krag skrev:Hej
Tak det virkede, normalt dropper jeg alt, der har med terminal at gøre

Nogle ting er du nød til at bruge terminalen til og så længe det kun drejer sig om at starte et program derfra er det vel ikke så farligt :D
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Jan Krag » søn nov 08, 2009 17:28

Hej
Hvis man kan det, er det sikkert nemt, men jeg vil ikke sidde og skrive nogle arabiske forkortelser, som jeg ikke ved hvad betyder.
Efter min mening, er det nemmere, som i Ubuntu 9.04, at højreklikke, vælge egenskaber, og fravælge bekræftelse. Så er der ikke nogle ord, som jeg ikke ved hvad betyder
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Jan Krag » søn nov 08, 2009 17:39

Hej
Ja, jeg kommer lige igen, det er det samme som, da jeg opdaterede Ubuntu 9.04 til Ubuntu 9.10, så installerede Ubuntu 9.10 sig ved siden af de andre: Windows 7 og Ubuntu 9.04 og nu kan jeg så vælge mellem 3 styresystemer, ved opstarten.
Det er også godnat
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 18:36

Hvis man kan det, er det sikkert nemt, men jeg vil ikke sidde og skrive nogle arabiske forkortelser, som jeg ikke ved hvad betyder.
Efter min mening, er det nemmere, som i Ubuntu 9.04, at højreklikke, vælge egenskaber, og fravælge bekræftelse. Så er der ikke nogle ord, som jeg ikke ved hvad betyder

Så længe det kun er "kopier og sæt-ind" er det vel til at overkomme :D

Du kan sagtens få en mere "visuel" måde at gøre det på, blot så skal du huske at hvis du roder ret meget i din gconf-editor kan du smadre dit system. Men, her her din alternative måde (uden terminal):

Gå i "System > Indstillinger > Hovedmenu"
Marker som her:
Skærmbillede-Hovedmenu.png
og tryk på "+Nyt punkt" over til højre. Det åbner et nyt vindue som du udfylder såden her:
Skærmbillede-Egenskaber for genvej.png

gconf-editor vil nu ligge under "Programmer > Systemværktøjer"

Men helt ærlig, jeg synes det er besværligt at skulle gøre alt det istedet for at skive gconf-editor i et terminalvindue :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 19:04

Ja, jeg kommer lige igen, det er det samme som, da jeg opdaterede Ubuntu 9.04 til Ubuntu 9.10, så installerede Ubuntu 9.10 sig ved siden af de andre: Windows 7 og Ubuntu 9.04 og nu kan jeg så vælge mellem 3 styresystemer, ved opstarten.
Det er også godnat

Det burde stå med store røde typer i opdateringshåndtering: Opgradering anbefales ikke - lav en ren installation

Chancen for at noget går galt ved en opgradering er mindst lige så stor som at den lykkedes :!:

Noget helt andet er - er du sikker på at det ikke kun er fordi du har de gamle kernel'er stadig ? Der var en nem måde at minimere antallet af kernel'er på i den "gamle" Grub, men jeg har ikke fundet en nem måde til Grub2 endnu.

Den eneste metode jeg har fundet er her, men jeg tror ikke at det er en du vil ku' li' 8)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Jan Krag » søn nov 08, 2009 20:07

Hej
Tak for svarene, og dine forklaringer. Jeg kan starte dem alle 3, styresystemer, Ubuntu 9.10 har også oprettet 3 nye partitioner, så jeg har 9 partitioner.

For det andet, så var, og er, det en ny og ren installation, hvor jeg valgte, at Ubuntu 9.10, skal ligge ved siden af Windows. Jeg troede så, at den ville bruge de eksisterene partitioner, hvor Ubuntu 9.04 ligger.

Tak for den grafiske mulighed, men nu har jeg brugt, den farlige metode
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 22:51

Tak for svarene, og dine forklaringer. Jeg kan starte dem alle 3, styresystemer, Ubuntu 9.10 har også oprettet 3 nye partitioner, så jeg har 9 partitioner.

For det andet, så var, og er, det en ny og ren installation, hvor jeg valgte, at Ubuntu 9.10, skal ligge ved siden af Windows. Jeg troede så, at den ville bruge de eksisterene partitioner, hvor Ubuntu 9.04 ligger.

Tak for den grafiske mulighed, men nu har jeg brugt, den farlige metode

Den har faktisk gjort lige præcis det du bad den om. Hvis den skulle have brugt de oprindelig partitioner skulle du have brugt "Brugerdefineret installation"
Jeg definerer altid mine partitioner selv. Alt efter hvor mange programmer du plejer at have installeret, så en partition på 12 - 20Gb til styresystemet med monteringspunkt: /
Dernæst en partition til dine dine konfigurationsfiler og hvad du selv gemmer (dokumenter, billeder, film, musik osv.) Der kender du selv behovet og monterinspunktet skal være: /Home
Alt efter hvor mange ram du har så mangler du kun en swap pratition. Personligt vil jeg sige at hvis du har 2Gb ram eller derover behøves swap'en ikke medmindre at du editerer videoer eller laver meget stort grafik. Ellers lav den på et par Gb også.

Ved installation af ny OS går du ind på samme måde og vælger den partition du brugte sidst til / og bruger den igen. Den skal du "markere til formatering" og sætte monteringspunkt: / på igen.
Den der var din /Home sidst genbruger du også, men med den forskel at den formaterer du ikke, du sætter kun monteringspunktet til: /Home. Derved er det kun systemfiler der bliver overskrevet og resten i dit /Home skulle gerne være intakt bagefter. Tag back-up først af vigtige filer for en sikkerheds skyld !
Evt. swap genbruges også.

Der er også en simplere måde hvis du ikke vil gemme noget fra forrige installation. Fra live-CD'en åbner du Gparted og sletter de partitioner du brugte sidst og vælger dernæst "Størst sammenhængende fri plads" at installere på.
Senest rettet af linux-abc.dk man nov 09, 2009 8:16, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 09, 2009 1:22

linux-abc.dk skrev:Personligt vil jeg sige at hvis du har 2Gb ram eller derover behøves swap'en ikke medmindre at du editerer videoer eller laver meget stort grafik. Ellers lav den på et par Gb også.

Der er endnu en god grund til at have en swap-partition - især hvis man installerer på en bærbar computer. Uden swap er det ikke muligt at gå i dvale. Og swappen bør vist være 1,5 gange større end mængden af ram - dvs. 3 GB swap til 2 GB ram.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » man nov 09, 2009 12:13

Hej
Tak igen, for svarene, nu har jeg lavet de installationer, og kan bruge det styresystem, som jeg har lyst til.
Når jeg har lyst til at installere igen, så bliver det Fedora, jeg skal bare vælge Gnome, så kan jeg bruge Kim's vejledninger
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf linux-abc.dk » man nov 09, 2009 13:49

Kim Ludvigsen skrev:Der er endnu en god grund til at have en swap-partition - især hvis man installerer på en bærbar computer. Uden swap er det ikke muligt at gå i dvale. Og swappen bør vist være 1,5 gange større end mængden af ram - dvs. 3 GB swap til 2 GB ram.

Så blev jeg det klogere :D (af bærbare har jeg kun en netbook hvor jeg lod Ubuntu ta' halvdelen af disken, og bruger desuden aldrig dvale, da batteriet kun holder en time)

Tak igen, for svarene, nu har jeg lavet de installationer, og kan bruge det styresystem, som jeg har lyst til.
Når jeg har lyst til at installere igen, så bliver det Fedora, jeg skal bare vælge Gnome, så kan jeg bruge Kim's vejledninger

Uanset Linux-dist. så er installationen nogenlunde den samme :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 09, 2009 14:01

linux-abc.dk skrev:af bærbare har jeg kun en netbook hvor jeg lod Ubuntu ta' halvdelen af disken, og bruger desuden aldrig dvale, da batteriet kun holder en time

Uf, det var ikke lang tid. Hvad er det for en, du har? Jeg har aldrig tjekket, hvor længe min Samsung nc10 kan være i dvale, men den skulle gerne kunne være aktiv i omkring 5 timer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » man nov 09, 2009 14:20

En HP Mini 2133. Den er primært købt til at lave dag/ugesedler på og så hvis jeg lige skal checke DMI eller lignende :wink: så det gør ikke så meget - bliver heller aldrig helt ven med den lille skærm og ekstremt følsomme tuchpad. Foretrækker min desktop :D
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Næste

Tilbage til Ubuntu Linux