Jan Krag skrev:Hej
Tak for svarene, og dine forklaringer. Jeg kan starte dem alle 3, styresystemer, Ubuntu 9.10 har også oprettet 3 nye partitioner, så jeg har 9 partitioner.
For det andet, så var, og er, det en ny og ren installation, hvor jeg valgte, at Ubuntu 9.10, skal ligge ved siden af Windows. Jeg troede så, at den ville bruge de eksisterene partitioner, hvor Ubuntu 9.04 ligger.
Tak for den grafiske mulighed, men nu har jeg brugt, den farlige metode
Den har faktisk gjort lige præcis det du bad den om. Hvis den skulle have brugt de oprindelig partitioner skulle du have brugt "Brugerdefineret installation"
Jeg definerer altid mine partitioner selv. Alt efter hvor mange programmer du plejer at have installeret, så en partition på 12 - 20Gb til styresystemet med monteringspunkt: /
Dernæst en partition til dine dine konfigurationsfiler og hvad du selv gemmer (dokumenter, billeder, film, musik osv.) Der kender du selv behovet og monterinspunktet skal være: /Home
Alt efter hvor mange ram du har så mangler du kun en swap pratition. Personligt vil jeg sige at hvis du har 2Gb ram eller derover behøves swap'en ikke medmindre at du editerer videoer eller laver meget stort grafik. Ellers lav den på et par Gb også.
Ved installation af ny OS går du ind på samme måde og vælger den partition du brugte sidst til / og bruger den igen. Den skal du "markere til formatering" og sætte monteringspunkt: / på igen.
Den der var din /Home sidst genbruger du også, men med den forskel at den formaterer du
ikke, du sætter kun monteringspunktet til: /Home. Derved er det kun systemfiler der bliver overskrevet og resten i dit /Home skulle gerne være intakt bagefter.
Tag back-up først af vigtige filer for en sikkerheds skyld !Evt. swap genbruges også.
Der er også en simplere måde hvis du ikke vil gemme noget fra forrige installation. Fra live-CD'en åbner du Gparted og sletter de partitioner du brugte sidst og vælger dernæst "Størst sammenhængende fri plads" at installere på.